Meubelfabriek Leolux kiest voor Scania R410 4x2

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
De Nederlandse meubelfabriek Leolux in Venlo nam afgelopen week een nieuwe vollucht geveerde Scania R410 4x2 in een Fuel Fighter uitvoering met een hoge cabine in gebruik. Het is de eerste Scania van het nieuwe model dat de designfabrikant aanschaft. Dit meldt Scania. 

“Wij hebben in totaal acht trucks rijden waarvan de helft Scania’s en de helft van het andere Zweedse merk”, vertekt Roel de Jong, hoofd inkoop bij Leolux. “Omdat wij met één miljoen kilometer of tien jaar relatief lang met een truck doen, is een nieuwe auto wel een gebeurtenis. Daarom betrekken wij onze chauffeurs actief bij de keuze. Vanuit die hoek waren er duidelijke wensen: het liefst een Scania vooral vanwege de rijeigenschappen, de ruim bemeten beenruimte aan de bijrijderskant, goed licht ook in de laadruimte én, maar liefst twéé koelkasten!”

Laag verbruik

“Zelf hebben we heel goede ervaringen met Scania. Wij vinden het een kwaliteitsproduct dat qua uitstraling en beleving heel nauw aansluit bij wat wij doen. Maar vooral zijn we zeer positief over het lage verbruik van de 410 pk SCR only motor. Die geeft qua vermogen en precies een goede balans tussen vlot meekomen in het verkeer en mede vanwege zijn lange eindreductie een heel zuinig gedrag. Natuurlijk komt dat ook omdat wij nooit zwaar laden. Samen met de retarder en de ACC die standaard in het Fuel Fighter pakket zitten, ontstond er een dermate aantrekkelijke propositie dat de keuze niet moeilijk meer was.”

Op de pootjes

Daarbij worden ze geholpen door de manier waarop de laadbakken zijn ingericht. “Om de kans op zelfs maar de kleinste beschadiging nog verder te verkleinen,  vervoert Leolux alles ‘op de pootjes’ zoals wij dat noemen”, vertelt Roel. “Daartoe kunnen we in de laadruimte twee extra laadvloeren aanbrengen zodat we tot drie hoog los kunnen laden zonder de meubelen direct op elkaar te stapelen.” Dat laatste wordt makkelijker omdat Scania met 94 centimeter hoogte, standaard al het laagste chassis in de markt biedt. Zo kon de carrosseriebouwer dankzij de combinatie van 22,5 inch velgen met bandenmaten van 295x60 achter en 355x50 voór’, een laadbak met drie meter binnenhoogte leveren.”

Door: Nationale Transportgids