Onderzoek: zeven op tien Nederlanders vindt agressie in verkeer toegenomen

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Maar liefst 69 procent van de Nederlandse automobilisten vindt medeweggebruikers nu agressiever dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van Diks Verzekeringen onder 1.108 Nederlanders met een rijbewijs, uitgevoerd door Panelinzicht. Vanwege de toegenomen agressie in het verkeer, durft bijna de helft van de ondervraagden hun medeweggebruikers niet te attenderen op asociaal rijgedrag. Dit meldt Diks Verzekeringen. 

Vooral automobilisten ouder dan veertig jaar (74 procent) vinden dat de agressie in het verkeer is toegenomen, tegenover slechts 58 procent van de jongere respondenten. “In de afgelopen tien jaar is het aantal verkeer gerelateerde schadegevallen redelijk stabiel gebleven”, zegt Marc Diks van Diks Verzekeringen. “Opvallend genoeg wordt er in de maanden mei en juni de meeste verkeersschade gemeld en niet in de wintermaanden. Dit komt mogelijk omdat automobilisten bij slecht weer extra oplettend zijn. Die alertheid kan de hoeveelheid verkeersongevallen en daaruit voortkomende agressie dus aanzienlijk beperken.”

Agressief rijdgedrag

Uit het onderzoek blijkt verder dat een groot gedeelte van de ondervraagden weleens slachtoffer is geworden van agressie in het verkeer. Zo heeft maar liefst een op de vijf automobilisten weleens te maken gekregen met agressief rijgedrag (bijvoorbeeld afsnijden en remtesten) en heeft 23 procent van hen het weleens aan de stok gehad met andere weggebruikers. Opvallend genoeg zijn het voornamelijk mannen die de dupe zijn van andermans agressie (26 procent) en ruziën met medeweggebruikers (dertig procent). Onder vrouwen bedragen deze percentages slechts achttien- en zeventien procent.

Optreden

Hoewel lang niet alle weggebruikers onderling ruziemaken, ergert maar liefst 95 procent van de respondenten zich weleens aan het rijgedrag van anderen. Opvallend genoeg storen Audi- (85 procent) en BMW-rijders (86 procent) zich minder vaak aan bumperklevers en hardrijders dan andere automobilisten. BMW-eigenaren zijn met 28 procent zelfs de grootste tegenstander van harder optreden tegen agressie in het verkeer, tegenover een landelijk gemiddelde van slechts negen procent. Diks: “Het is maar de vraag of harder optreden daadwerkelijk resulteert in gedragsverandering. Je kunt het ook omdraaien en bestuurders belonen voor goed rijgedrag. Kijk bijvoorbeeld naar de huidige opkomst van ‘spaarflitspalen’, waarbij buurtbewoners geld inzamelen door onder de maximum snelheid te rijden. Een dergelijke beloningsstructuur voor boetevrij rijden zie ik ook wel voor me.”

Door: Nationale Transportgids