OM start digitale handhaving op handheld telefoongebruik achter het stuur

Door Redactie Nationale Transportgids
6 min
Een appje beantwoorden of een telefoonnummer opzoeken in de auto levert een groot risico op voor de verkeersveiligheid. Afleiding speelt steeds vaker een rol bij verkeersongevallen. Daarom intensiveert het Openbaar Ministerie aan de hand van slimme camera’s vanaf maandag de handhaving. Dat kan een boete van 240 euro opleveren. Dit meldt het Openbaar Ministerie.

Afleiding is een groot risico voor de verkeersveiligheid. Daarom is het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur niet toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 61a RVV. Het gaat dan om het vasthouden van allerlei mobiele elektronische apparaten, bedoeld voor communicatie of informatieverwerking. “Op dit moment wordt hier vooral op gehandhaafd met staande houdingen door de politie. Dit is heel effectief, maar niet altijd efficiënt, omdat het veel capaciteit kost”, legt Achilles Damen, verkeersofficier bij Parket CVOM uit. “Daarom heeft het Openbaar Ministerie onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving.”

Slimme camera’s

Hieruit kwam naar voren dat er slimme camera’s zijn, die in staat zijn appende en bellende bestuurders te detecteren. De camera maakt foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. Omdat er schuin naar beneden wordt gefotografeerd, is het gezicht van de bestuurder niet in beeld. Het kenteken wel, en op de foto is duidelijk en scherp te zien of iemand achter het stuur een mobiel apparaat vasthoudt. Alleen die foto’s waarbij het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, worden doorgestuurd naar het CJIB. Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit. Hierna wordt een verkeersboete op kenteken verstuurd. De foto’s zijn zo duidelijk, dat dit voor het OM voldoende bewijs is om een boete op te leggen. De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd en de kentekenhouder kan in beroep gaan tegen de opgelegde boete.

Dag en nacht

De camera’s worden sinds kort, met succes, in Australië gebruikt. In Europa is Nederland het eerste land dat deze camera’s echt in gaat zetten. De camera’s functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden, en zijn daarnaast ook nog makkelijk te verplaatsen. Zo kan het systeem elke dag op een andere locatie geplaatst worden.

Andere innovaties

Het automatisch handhaven op handheld telefoongebruik is één van de innovaties in verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. Daarnaast worden er dit jaar bijvoorbeeld twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op provinciale wegen in gebruik genomen, en loopt er een proef met verplaatsbare flitspalen in Rotterdam en Noord Brabant.

Door: Nationale Transportgids