Jarige Albert Keijzer koopt drie Scania’s op bio-CNG

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Albert Keijzer tanktransport uit Zaandam, dat deze maand honderd jaar bestaat, heeft afgelopen week drie Scania R410 4x2 trekkers op bio-CNG in gebruik genomen. Het zijn de eerste Scania’s sinds lange tijd die het transportbedrijf koopt. De voertuigen zijn onder andere voorzien van een rijk uitgeruste R-cabine met hoog dak en standkoeling af fabriek. Dit meldt Scania.

“Dat wij CNG en geen LNG-voertuigen kopen, heeft alles te maken met de wens van onze opdrachtgever Cosun Beet Company (voorheen SuikerUnie) om te gaan rijden op het bio-gas dat zij zelf produceren”, vertelt technisch bedrijfsleider Jos Baltes die ook verantwoordelijk is voor het wagenpark van Albert Keijzer. “Bij de productie van suiker uit suikerbieten blijft er een enorme hoeveelheid organisch restmateriaal over dat Cosun Beet Company zelf vergist tot methaan, oftewel bio-CNG. Een deel levert de fabriek aan het openbare gasnet. Maar ze gebruiken de brandstof ook om suiker naar hun klanten te rijden. Cosun Beet Company wil de groenste en meest innovatieve suikerbietverwerker van de wereld zijn, rijden op 100 procent eigen groen gas sluit hier naadloos op aan.”

Grote R-cabine

Een andere duidelijke trendbreuk bij Albert Keijzer is de inzet van een grote R-cabine met een hoog dak. Jos: “Er was een tijd dat onze opdrachtgevers ons vroegen het laadvermogen te optimaliseren om zo met minder ritten een groot volume te genereren. Dat resulteerde in kleinere en vooral lichtere cabines. Dat we nu toch weer voor grotere cabines gaan, is duidelijk in het voordeel van het comfort van onze chauffeurs. Die willen we toch graag aan ons binden. Daarom hebben we de cabine ook voorzien van een LED-, een Driver- én een leerpakket. De standairco is inmiddels bij ons eigenlijk de standaard. Onze jongens slapen toch geregeld in de truck en de zomers worden steeds warmer,” vertelt Jos.

Mijlpaal

Albert Keijzer bestaat deze maand honderd jaar. Het bedrijf groeide via het transport van onder meer hout en begint via tanktransport pas later aan het vervoer van bulk. Op het gebied van het transport van suiker geldt Albert Keijzer als pionier. “Dat honderdjarig bestaan, is natuurlijk een bijzondere mijlpaal die niet ongemerkt voorbij mag gaan,” meent Baltes. “Alleen zal dat heel even moeten wachten tot de wereld weer feestwaardig is. Maar wat in het vat zit, verzuurt of in dit geval versuikert niet zullen we maar zeggen.” 

Door: Nationale Transportgids