Wagenborg neemt drie nieuwe Scania kniktelescoopkranen in gebruik

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Wagenborg Nedlift heeft onlangs de derde van drie nieuwe kniktelescoopkranen in gebruik genomen die geleverd zijn op een Scania R500-chassis. Wagenborg koos heel bewust voor het Zweedse merk om twee redenen. “Scania kon ons 8x4 en 8x2*6 voertuigen leveren die standaard af fabriek de specificaties hebben, die wij zoeken. Daarnaast was bij hen de doorlooptijd van handtekening tot uitlevering het kortste.” Dit meldt Scania.

Fleetmanager Jan Ebe Boerema is verantwoordelijk voor het rollend materieel bij Wagenborg Nedlift en weet precies waarover hij praat. “Een truck of machine moet bij ons zo’n 15 jaar mee. Dan wil je iets dat én robuust genoeg is, én technisch zo hoogstaand, dat het niet voortijdig veroudert. Daarom kijken wij bij elke aanschaf puur naar de specificaties en eigenlijk niet naar het merk. We hebben nu drie keer voor Scania gekozen, als chassis voor onze kniktelescoopkranen.”

Buitencategorie

Met 165 ton/meter is de nieuwe aanwinst één van de sterkste kniktelescoopkranen van Nederland. “Dit is wel de buitencategorie’, weet Jan Ebe. “Hiervan rijden er in heel Europa maar een handvol rond. En daarvan is dit weer een van de veelzijdigste én de schoonste. Dat eerste komt omdat zijn lastvluchttabel voor 100 procent gerealiseerd wordt in het totale werkgebied, dus 360 graden rondom. Dat komt door de vijfde stempelpoot die we mooi geïntegreerd met de R-cabine voorop hebben weggewerkt. Daarnaast heeft de kraan ook een hydraulische hijslier en een zes keer hydraulisch uitschuifbare jib. Daarmee halen wij een reikwijdte tot 31,10 meter en een hoogte van 35 meter. Ook mogen we een EN 280 norm goedgekeurde hoogwerkbak aan de kraan bevestigen. Dit is een uitkomst om werkzaamheden op hoogte veilig en efficiënt uit te kunnen voeren, aangezien de overheid het ‘Arbobesluit 7.23D werkbakken’ met ingang van 1 juli 2020 behoorlijk heeft aangepast. Al met al maakt dit deze kraan tot een alleskunner in zowel het verticale, maar zeker ook in het horizontale hijswerk.”

Emissievrij

Met de nieuwe kraanwagens kan Wagenborg ook duurzaam en 100 procent emissievrij werken omdat alle drie de nieuwe voertuigen zijn uitgerust met een elektro/hydraulische aandrijfunit voor de kraan. Die werkt op 400 Volt bouwstroom zodat Wagenborg zowel binnen als in binnensteden en milieuzones kan draaien zonder zelfs de ook al heel schone Euro 6 truckmotor te hoeven starten.

Door: Nationale Transportgids