Woede over plannen om kwart rustplekken A28 te schrappen

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Rijkswaterstaat is van plan om parkeerplaatsen zonder tankstations langs de A28 op te heffen. Dit betekent dat een kwart van de rustplekken voor vrachtwagenchauffeurs tussen Amersfoort en Zwolle zal verdwijnen. De transportsector is het absoluut niet eens met het plan. Dit meldt De Stentor.

Henri Gulickx, voorzitter van Transport Belangen Vereniging Nederland (TBVN) windt er geen doekjes om in zijn reactie: “Zijn ze achterlijk geworden? Al jarenlang worden links en rechts parkeerplaatsen weggehaald, terwijl ze gewoon nodig zijn.” Ook andere partijen maken zich boos over het plan. Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het “onacceptabel” en vakbond FNV geeft ook aan het geen goed idee te vinden: “Het aantal plaatsen moet zeker niet minder worden, want het is een drukke route.”

Druk en gevaarlijk

Rijkswaterstaat wil de parkeerplaatsen sluiten omdat de A28 steeds drukker en gevaarlijker wordt, deels vanwege invoegend verkeer. Het schrappen van overbodige opritten zou een oplossing kunnen zijn, aldus Rijkswaterstaat, en daarom zijn de parkeerplaatsen zonder voorzieningen binnenkort verleden tijd. Als het plan in het najaar definitief wordt betekent dat dat 38 van de ongeveer 142 rustplekken voor vrachtwagens zullen verdwijnen.

Onacceptabel

Volgens TLN is het volstrekt onacceptabel om de rustplekken te schrappen: “De A28 is een belangrijke goederencorridor voor binnenlands én internationaal vervoer. We weten dat er een grote krapte is aan parkeerplaatsen. Zolang de tekorten niet zijn opgelost, vindt TLN het onacceptabel dat op deze corridor parkeerplekken verdwijnen”, aldus een woordvoerder. FNV en TBVN sluiten zich aan bij dit sentiment.

Keerzijde

TLN en FNV belichten ook de keerzijde van het schrappen van de rustplekken, namelijk dat chauffeurs zullen overnachten in dorpen en op industrieterreinen. “Chauffeurs moeten zich aan de verplichte rusttijden houden en willen dat hun vracht veilig is. Het ongewenste effect is dat vrachtwagens naar plekken zoeken die daar niet voor bedoeld zijn”, aldus TLN. FNV voegt toe: “Het zorgt voor allerlei vormen van overlast en het is voor zowel de chauffeur als zijn vracht onveiliger.”

Door: Nationale Transportgids