Vertraging bouw Rijksweg (A16) door probleem damwanden Rottemerentunnel

Door Redactie Nationale Transportgids
1 min
De bouw van de nieuwe Rijksweg A16 Rotterdam heeft vertraging opgelopen door een probleem met één van de meer ingewikkelde stukjes: de Rottemerentunnel onder de Rotte door. De gebruikte werkwijze voor de tunnel blijkt ongeschikt, en nu moeten 51 van de ruim 200 damwanden er weer uit gehaald worden. Dit meldt Algemeen Dagblad.

Via een landtunnel gaat de nieuwe rijksweg onder de Rotte en verderop onder het Lage Bergse Bos door. Om deze Rottemerentunnel te bewerkstelligen was er voor een werkwijze gekozen die zo min mogelijk overlast zou veroorzaken aan de kades van de Rotte. Nu blijkt echter dat de gekozen methode, die voor minder trillingen zorgt, niet goed genoeg werkt. De damwanden komen niet diep genoeg de grond in.

Daarom moet er nu een nieuwe werkwijze gevonden worden en moet een deel van het werk zelfs overnieuw gedaan worden: “Van de 210 damwandplanken moeten er 51 vervangen worden. De overige delen zitten wel voldoende diep”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Eind augustus wordt het werk hervat.

Door: Nationale Transportgids