Najaar 2026 groot onderhoud aan Zeelandbrug

Door Nationale Transportgids / Richard Heeres
3 min
De bouwcombinatie BAM Infra Nederland en SPIE Nederland is geselecteerd om in het najaar van 2026 het beweegbare deel van de Zeelandbrug (de basculebrug) te renoveren en de Zeelandbrug van nieuw asfalt te voorzien. Daarover bericht de provincie Zeeland.

De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de verkeersveiligheid te garanderen en de levensduur van deze belangrijke verkeersader te verlengen. De provincie Zeeland, BAM Infra Nederland en SPIE Nederland gaan vanaf september 2025 in een bouwteam het uitvoeringsontwerp voor de werkzaamheden gezamenlijk vormgeven.

Rijksmonument

De in 1965 gebouwde Zeelandbrug is met een lengte van ruim vijf kilometer de langste brug van Nederland. De brug, die is aangewezen als rijksmonument, is een cruciale verbinding voor weg- en scheepvaartverkeer.

Basculebrug

Onderdeel van de Zeelandbrug is de dubbele basculebrug met beweegbare delen van staal. De basculebrug nadert het einde van zijn levensduur. Vanwege de leeftijd van de brug, vermoeiing van het materiaal en het toegenomen aantal zware voertuigen is scheurvorming ontstaan in het stalen dek van de beweegbare brug. 

Nieuw asfalt

De stalen beweegbare gedeelten worden gerenoveerd om scheurvorming te verhelpen en de levensduur van dat deel van de brug met minimaal dertig jaar te verlengen. Om de hinder voor het verkeer en de omgeving zoveel mogelijk te beperken wordt de renovatie aangegrepen om de Zeelandbrug over de volledige lengte van nieuw asfalt te voorzien.