‘Met MendriX TMS kun je gewoon veel meer’

Door Verhelst Transport V.O.F.
13 min
Voor een digitaliseringsslag was Verhelst Transport op zoek naar een geschikt systeem. Het viel niet mee om iets te vinden wat voldeed aan de specifieke bedrijfsvoering, maar het kwam goed. ‘Dit was echt wat we zochten.’ 

Hij had de moed al opgegeven toen de zoveelste softwareontwikkelaar zich meldde met de belofte het bedrijf te automatiseren. En wat bleek? Tegen de verwachting in was het geen verspilde tijd. Directeur Jacky Verhelst van Verhelst Transport in het Zeeuws-Vlaamse Sluiskil kan er nu wel om lachen hoe de kansen op de valreep keerden. ‘Het was nummer zoveel die aanklopte voor een demo en ik geloofde er niet meer in. Toch zei ik: laat maar komen, dan is die man ook tevreden. Vol optimisme dat hij ons kon helpen zette hij zijn scherm neer en begon zijn verhaal. We hadden al heel snel door dat dit echt was wat we zochten.’

Dat was het transportmanagementsysteem van MendriX. ‘Onze werkzaamheden zijn heel divers en de meeste plansystemen zijn op hetzelfde soort werk gericht. Met MendriX TMS kun je gewoon veel meer en met wat kleine aanpassingen voor onze situatie kunnen wij er heel goed mee uit de voeten, vooral ook dankzij de veelzijdigheid van het programma. Je kunt met van alles schuiven en er zo voor zorgen dat het helemaal past.’

MendriX kwam net op tijd

Het is nu zo’n vijf jaar geleden dat die laatste, overtuigende demo plaatsvond en Jacky eindelijk zijn gewenste partner voor het digitaliseringsproces had. ‘Na wat proefdraaien en inwerken konden we ermee aan de slag, zonder echte kinderziektes. Een conculega uit de buurt was bezig om zelf een systeem te laten schrijven en wij stonden op het punt met hem in zee te gaan. Hij had al flink geïnvesteerd en kon niet meer terug. Dat kost een vermogen, net als het onderhoud, terwijl wij daar bij MendriX geen omkijken naar hebben. We hadden geluk: MendriX kwam net op tijd.’

Vanuit Sluiskil vervoert Verhelst door heel Europa, zich richtend op een bijzondere niche. ‘We doen spoedtransport voor de petrochemische industrie. Dat gaat om onderhoud en reparatie en varieert in gewicht van 20 gram tot 40 ton. Stel dat er bij een bedrijf een pomp kapotgaat: als zo’n fabriek stilstaat kost dat natuurlijk geld. Wij zorgen er dan voor dat er zo snel mogelijk vervanging die kant opgaat. Dat betekent dat we aan de ene kant totaal niet efficiënt werken, want het kan gebeuren dat we een spoedtransport naar Barcelona sturen en zo’n bus leeg terugkomt. Aan de andere kant werken we juist heel efficiënt en moeten we snel schakelen. Dat maakt MendriX TMS precies het goede programma voor ons soort werk, dat heel specifiek en heel klantgericht is.’

Onderweg met de tablet

Liever vooroplopen

Een van de vele opties is orderverwerking, maar die houden Jacky en de zijnen liever in eigen hand. ‘We laten klanten gewoon via de mail bestellen, dan blijft het controleerbaar’, zegt hij. ‘Zelf weten wij bij een aanvraag precies wat de klant nodig heeft en wat de afmetingen zijn. Dat weet iemand die zo’n order invoert niet altijd en dan gaat het mis: stuur je een busje naar Barcelona om iets op te halen, blijkt daar dat er een veel groter transportmiddel nodig is. Dat willen we voorkomen.’ Enerzijds om geen onnodige kosten te maken, anderzijds met het oog op het milieu.

Verhelst Transport bestaat nu ruim twintig jaar en houdt niet alleen qua digitalisering de blik op de toekomst gericht, maar ook qua duurzaamheid. ‘Samen met mijn vader en twee jongere broers zijn we het bedrijf in 1999 gestart. Zij zijn er inmiddels uit gestapt en nu run ik het samen met mijn vrouw. We hebben twaalf, dertien medewerkers. Het spoedtransport zijn we min of meer toevallig in gerold, al zagen we gauw dat er een markt voor was. Een van onze klanten heeft zijn magazijnen voor Europa namelijk vlak bij onze vestiging. Wat duurzaamheid betreft kun je je kop wel in het zand steken, maar het moet hoe dan ook gebeuren en dan willen wij liever vooroplopen.’

Elektrificatie en synthetische brandstof

Het transportbedrijf uit Sluiskil telt elf vrachtwagens, drie bestelwagens en enkele charters, de eerste elektrische bestelwagens komen eraan. ‘En met de vrachtwagens stappen we steeds meer over op HVO, een synthetische brandstof.’ HVO-diesel is fossielvrij, gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten en kan de uitstoot tot wel 90 procent verminderen. Een enorme milieuwinst, maar Jacky zou graag nog een stap verder gaan. ‘Ik wil onze loods bedekken met zonnepanelen, alleen is onze aansluiting op het net te klein om stroom terug te leveren. Duurzaamheid is een goed streven, maar helaas is de infrastructuur er niet altijd op berekend.’

MendriX, onderstreept hij, heeft de infrastructuur van zijn TMS wel al toekomstbestendig gemaakt. ‘Het biedt nog zo veel mogelijkheden en elk jaar nemen wij er wel een module bij. Vorig jaar was dat MendriX Mobile, zodat onze chauffeurs nu met tablets kunnen werken en er dus veel minder papier wordt verspild. Dat werkt perfect. Net als die eerste keer kwam iemand van MendriX een dagje hier om alles netjes uit te leggen. De volgende module wordt mogelijk de urenregistratie. Zo ontdek je steeds meer aan het programma dat je goed kunt gebruiken.’