Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 22 min
location_on [xx]km
De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee! - Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en stoptreinen komen aan bod. Dit is een tweede reeks met toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Nijmegen --> Zwolle (IC)

Welkom aan boord van de 3600-serie. Treinen in deze treinserie rijden van Zwolle naar Roosendaal en vice versa. Dit deel van de route is interessant vanwege de variatie aan uitzichten.

We starten onze reis in Havana Aan De Waal. Juist, Nijmegen dus. Dit historische station gaat vanaf 2025 op de schop, dus wees er snel bij. Anders moet je misschien door allerlei bouwwerken stappen. Deze rit wordt vaak gereden met een Verlengd InterRegio Materieel (VIRM) of Dubbel Dekker Zonnering (DDZ). Je hebt dus de keuze of je boven of beneden gaat zitten. Voor een rit als deze is het leuk om boven te zitten.

Na vertrek uit Nijmegen rijd je de Nijmeegse Spoorbrug over. Deze brug begeleidt je over de Waal, richting Arnhem. Je bent nog niet alle rivieren overgestoken, want je hebt de Neder-Rijn nog in het vooruitzicht. Vlak voordat de trein aankomt in Arnhem, bereik je de Spoorbrug Oosterbeek. Dit is een 132 meter lange brug die het treinverkeer mogelijk maakt tussen Nijmegen en Arnhem. Je komt aan op station Arnhem Centraal, dat bekendstaat als een van de mooiste moderne stations van Nederland.

Dit stuk tussen Nijmegen en Arnhem heeft een mooie afwisseling tussen weiland en rivier. De bruggen zijn absoluut ingenieus. Met een zomerse zonsondergang is het nog mooier om even naar buiten te kijken wanneer de zon plaatsmaakt voor het duister en zichzelf onderdompelt in de rode waterige horizon.

Na Arnhem komt het bosrijke gedeelte van deze reis aan bod. De trein zet zich voort in de richting Dieren, waarna je langs de dorpjes Velp en Rheden scheurt. Dit zijn mooie dorpen, waar menig natuurliefhebber woont. Wandeltip: neem de sprinter naar Rheden en je bent binnen 10 minuten in het bos. De intercity rijdt echter verder en passeert deze kleine stations. In Dieren stopt de trein weer. Ook hier kun je uitstappen voor wandelroutes langs het mooiste groen.

De trein hobbelt vervolgens verder naar Zutphen. Een authentiek stadje met een enorm leuk festival: Het Dickens Festijn. Hierna volgt op dit traject nog meer fijne natuur en omgeving, waarna je aankomt in Deemter, ofwel, Deventer. Vanaf Zutphen is dit stuk zelfs bekend van internationale televisie. Rail Away (!) heeft tijdens winterse omstandigheden een trein tussen Zwolle en Zutphen gevolgd. Dat onderbouwd onze keuze des te meer.

De trein volgt de IJssel tot eindpunt Zwolle. Onderweg kijk je uit op de uitgestrekte vlaktes en de idyllische plattelandshuizen van Salland. Wanneer je via Ittersum Zwolle binnenrijdt, is het op het hoofdstation tijd om over te stappen op de volgende mooie rit.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.   


Zwolle --> Hardenberg (Stoptrein)

Ben je net aangekomen in Zwolle en heb je trek in meer mooie treinritjes? Dan val je met je neus in de boter, want deze route naar Hardenberg sleept je weer mee door de mooiste landschappen. Wat nog eens meespeelt zijn de comfortabele GTW-treinen van Arriva.

Wij hebben deze route gekozen vanwege de vele bossen, venen en zandverstuivingen die passeren. De route begint zoals gezegd in Zwolle. Na vertrek uit Zwolle sprint de trein door de Fly-under bij Herfte, speciaal aangelegd voor deze lijn. Je rijdt al gauw door het buitengebied van Zwolle. De mooiste gedeeltes beginnen na Dalfsen, als je richting het natuurgebied bij Ommen komt.

Het station van Ommen is ook echt een ‘’one-of-a-kind’’. Het ligt verscholen in het noordelijke gedeelte van het bos dat bij het Beerzerveld hoort. Voor een wandeling is dit het perfecte station om uit te stappen. Loop bijvoorbeeld naar de Sahara, een mooie zandverstuiving in het midden van een bos.

Wij blijven voor nu in de trein van de Vechtdallijnen, die ons door het mooiste stukje van de route leidt: van venen tot bossen en van zand tot weiland, een hele variatie aan landschappen passeert terwijl je onderweg bent naar het traditionele en pittoreske dorpje Mariënberg. Hierna is het niet meer lang rijden naar Hardenberg, ook wel bekend als de ‘’Klepperstad’’. Het boemeltje zelf zal nog verder de Vecht volgen naar eindbestemming Emmen, maar voor ons is deze al bereikt.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Tim89 hier.

Maastricht Randwyck --> Heerlen (SPR)

Welkom op deze typisch Zuid-Limburgse spoorlijn: de Heuvellandlijn. Hier rijdt Arriva met tweedelige FLIRT-treinstellen. De spoorlijn omringt zich in een omgeving die bijna niet Nederlands te noemen is.

De rit met Arriva begint in Maastricht Randwyck en speelt vanaf hier eigenlijk een soort nog niet bestaande metro van Maastricht. Hij gaat nog langs het hoofdstation van Maastricht en maakt ook een stop op station Maastricht Noord. Vervolgens nog een laatste stop in Meerssen en dan begint het gedeelte dat deze route zo mooi maakt.

Laten we hopen dat de trein genoeg tractie op kan brengen, want deze route heet niet voor niks de Heuvellandlijn. Heuvels komen en gaan terwijl je op je wenken bediend wordt als je naar buiten kijkt.

Dit specifieke gedeelte van de lijn is ‘The Walk Of Fame’ van de treinstations. Bijna ieder jaar staan vier dezelfde stations in ProRails-lijstje van meest gewaardeerde stations. Klimmen-Ransdaal, Valkenburg en Schin op Geul krijgen allemaal hoger dan een acht op hun rapport.

Deze heuvels zijn een garantie voor een plezierige treinreis. Het is dat de omroepster Nederlands spreekt, anders zou het niet gek zijn als je zou denken dat je in Duitsland was. We blijven voor nu nog even doorrollen, want we zijn nog niet op de eindbestemming Heerlen. Voordat we in de Winkbülle zijn, komen we nog langs het enige station in Nederland dat vernoemd is naar een winkelgebied: Heerlen Woonboulevard. De trein zelf rijdt na Heerlen nog door naar Kerkrade, maar dat stukje van de route is minder de moeite waard.

Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Mart hier (omgekeerde rijrichting).


Baarn --> Utrecht Centraal (SPR)

Eenieder die bekend is met de spoorwegen in Nederland zal niet verrast zijn door deze keuze. Deze route wordt geroemd vanwege zijn veelzijdigheid, rust en natuur. Van ‘Vorstelijk Baarn’ naar de huzzle and buzzle van de drukke stad Utrecht.

We beginnen dus in ‘Vorstelijk Baarn’. Deze naam heeft het dorp niet voor niks verkregen: Paleis Soestdijk ligt in de gemeente. De voormalige woonplaats van koningin Juliana en prins Bernhard en de geboorteplaats van voormalig koningin Beatrix. Het station van Baarn heeft een koninklijke wachtkamer. Beatrix ging nog weleens met de trein op wintersportvakantie vanaf dit station.

De trein die richting Utrecht gaat is niet koninklijk. Integendeel, het is een normale sprinter. De treinserie 5500 rijdt doordeweeks twee keer per uur en in het weekend één keer per uur. We beginnen gelijk in het mooie gedeelte. Na vertrek uit Baarn wijkt de sprinter af van het spoor richting Amersfoort en halteert deze drie keer in Soest: Soestdijk, Soest en Soest Zuid. Soestdijk vinden wij het mooiste station van de hele route. Hier kun je tevens ook uitstappen voor Paleis Soestdijk. Voor een mooie wandeling of een rondje lopen door het winkelcentrum kun je hier ook uitstappen.

Na Soestdijk mag het treintje maar 40 Km/h rijden, wat zorgt voor een relaxte sfeer. Voordat de trein bij station Soest aankomt, rijdt hij nog langs de Soester Eng, een groot veld in het midden van het dorp. Na het aandoen van Soest en Soest Zuid verlaat de sprinter deze omgeving en mag de snelheid wat omhoog. Als je maar lang genoeg door de bossen heenrijdt, kom je bij Den Dolder: een station met een nog ouderwets stationshuisje midden op het perron. Vanaf Den Dolder volgt de trein weer het hoofdrailnet, en stopt deze nog op station Bilthoven en Utrecht Overvecht voordat het drukste treinstation van Nederland de eindbestemming voor de trein vormt: Utrecht Centraal.

Deze route via de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Deel 1 met de mooiste treinroutes van Nederland teruglezen? Dat kan hier!

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor


23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.