Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 18 min
location_on [xx]km
Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Dit zijn de toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Utrecht Centraal ---> Rhenen (SPR)

Deze spoorlijn is zo mooi, omdat de trein door veel verschillende landschappen heen rijdt. De rit start al in Breukelen en brengt je naar Utrecht. Vanaf daar wordt het pas écht interessant. Je rijdt namelijk richting de beboste omgeving van Driebergen-Zeist. Het in de Utrechtse Heuvelrug gelegen station is een station midden tussen de stad Zeist en het dorp Driebergen-Rijssenburg. In de buurt ligt een park en de bossen van de eerder genoemde Heuvelrug. Over de infrastructuur rondom dit gebied heeft NotJustBikes op YouTube een mooie video gemaakt, bekijk die hier.

Wellicht handig om te weten: deze trein zit altijd redelijk vol vanaf Breukelen. Op Driebergen-Zeist stappen veel mensen uit, vanwege de twee grote plaatsen en aansluitende bussen.

De trein beweegt zich voort in de richting van Maarn, ook een mooi plaatsje op de Heuvelrug. Hierna verlaat de sprinter de spoorlijn richting Arnhem en gaat zijn eigen lijn op richting Rhenen. De enige plaats die nog zal volgen is Veenendaal. In dit dorp zijn twee stations: Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

Na deze twee stations is het echt rustig in de trein, de trein heeft tenslotte bijna z’n eindbestemming bereikt. Dit laatste stukje is het mooiste deel van de reis. Je rijdt over enkel spoor en aan de ene kant zie je typisch Nederlands landschap, aan de andere kant heb je uitzicht over de bossen van Landgoed Remmerstein en de stadsbossen van Rhenen, de stad waar de trein eindigt. Als je uitstapt, kijk je vanuit het bosachtige gebied neer op de Nederrijn. Deze spoorlijn is zeker een aanrader.

 Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Stefan hier.

Roosendaal ---> Vlissingen (IC)

Het enige spoor in Zeeland dat volgens een dienstregeling rijdt. Deze trein heeft al een eindje gereden, hij komt namelijk uit Amsterdam en is ongeveer op de helft. Dit geldt overigens alleen voor de intercity, doordeweeks kun je ook een sprinter richting Vlissingen pakken. Deze route is uitgekozen vanwege de schoonheid van het Zeeuwse landschap en de bijzondere stationsnamen. Rilland-Bath? Kapelle-Biezelinge? Je kunt het allemaal vinden op de Staatsspoorlijn F.

Waar staat Zeeland om bekend? Je raadt het niet: zee! Daarom is het vooral leuk om in de zomer uit te stappen op Krabbendijke. Het is namelijk vanaf daar maar 15 minuten lopen naar het Krabbendijk Strandje. Je rolt dus zo vanuit de trein het strand op. Naast Zandvoort aan Zee en Vlissingen is ook Krabbendijke dus een leuke bestemming voor als je met de trein naar het strand wilt.

Na deze kleinere plaatsjes komt de trein aan in de steden van Zeeland. Allereerst de hoofdstad, Middelburg. Een mooie stad met veel water en grachten. De volgende stad is de eindbestemming alsmede het meest zuidelijkste station van Zeeland. Deze rit zien vanuit de ogen van een machinist? Kijk de video van Machinist Stefan hier.

 

Den Haag Centraal ---> Rotterdam Centraal ---> Dordrecht (SPR)

Deze keuze doet misschien wat wenkbrauwen fronsen, maar als je wat meer van ‘urban’ houdt, is dit een uitstekende keuze. Alhoewel deze rit bekend staat als probleemlijn, is het de moeite waard om deze sprinter eens van begin tot eind te nemen. Wil je niet op alle kleine stations stoppen? Stap dan over op Den Haag Hollands Spoor (HS) en neem de IC richting Vlissingen.

Vertrekkend vanuit de ‘sjoelbak’ Den Haag Centraal, kom je na enkele minuten op Den Haag HS, het vroegere hoofdstation van de Hollandsche IJzeren Stoomtrein-Maatschappij. Eigenlijk is het station vanwege de unieke geschiedenis een heel eigen artikel waard. Maar voor nu rijden we verder met de lijn richting Dordrecht.

Na HS vervolgt de trein zijn route richting Moerwijk, waar je gegarandeerd de oranje huisjes aan het begin van het perron opmerkt. Hierna komt Rijswijk, het eerste van de vier ondergrondse stations op deze lijn. Niet gek, dat velen deze lijn een ‘opgewaardeerde metro’ noemen. Je zou de 5000 serie van NS kunnen vergelijken met het Duitse S-Bahn-systeem.

Na even uit de tunnel geweest te zijn, duik je de tunnel alweer in naar Delft, waar momenteel hard gewerkt wordt om nog twee andere sporen aan te leggen. Na Delft rijdt de trein verder door naar het enige echte stukje natuur, voordat je aankomt in Schiedam en dan Rotterdam.

 Deze sprinter gaat echter verder richting het zuiden van Rotterdam, een ware stedelijke omgeving. Rotterdam Blaak is het derde ondergrondse station van deze lijn en een perfect uitstappunt om de iconische Kubuswoningen te bezoeken. De Willemsspoortunnel wordt gebruikt om onder de Nieuwe Maas heen te gaan en we komen aan bij de laatste twee zuidelijke stations van Rotterdam: Zuid en Lombardijen.

De sprinter rijdt voort richting Barendrecht, het laatste ondergrondse station met een groot raam, waardoor er toch nog wat natuurlijke lichtval in de tunnel schijnt. Zwijndrecht zal het laatste station zijn, waarna de sprinter zijn eindbestemming bereikt: Dordrecht. Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien (toen nog met SGMm)? Bekijk de video van Meester Paul hier.


Amersfoort Centraal ---> Hengelo (IC)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze rit is befaamd door de mooie natuur. Je wordt namelijk getrakteerd op veel bos en weiland, terwijl je gewoon lekker zit. Comfort-tip: als je niet op tijd zit, neem de IC Berlijn. Om de twee uren vertrekt vanuit Amersfoort de IC-Berlijn. Deze trein wordt uitgevoerd in naam van NS International. Het is een lange trein met zachte zitplaatsen, ook in tweede klas. In de zomer kan deze trein verschrikkelijk druk zijn, dan is het misschien een beter idee om de reguliere IC te pakken.

De trein vertrekt vanuit Amersfoort richting Apeldoorn. Tussen Hoevelaken en Apeldoorn bevindt zich het langste stukje spoorlijn zonder tussenstop. De reden daarvoor: Het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Over de lengte van 17 kilometer is er niks anders te zien dan bos en zandverstuivingen, een prachtig uitzicht.

Na Apeldoorn komen de landerijen in beeld totdat je via de spoorbrug de IJssel oversteekt naar Deventer. Een korte stop later en dan begint het Sallandse/Twentse landschap een rol te spelen; veel bomen maar afgewisseld met weilanden. Het mooiste stukje vind je toch wel bij Holten, waar je uitzicht hebt op de Sallandse Heuvelrug. Neem een keer de sprinter en stap uit bij dit station om te gaan wandelen, je zult geen spijt hebben. Enfin, de IC moet nog doorrijden naar Almelo voordat je Hengelo bereikt. Het laatste stukje voor Hengelo is ook zeer mooi, met hetzelfde Twentse landschap. Deze rit door de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

24 mei '24 (11:45)

NS: meer treinreizigers naar Duitsland rond wedstrijden Oranje

Veel Oranjesupporters gaan waarschijnlijk met de trein naar de wedstrijden van het Nederlands elftal op het komende EK voetbal in Duitsland. De NS zegt veel treintickets te hebben verkocht op en rond de speeldagen, aanzienlijk meer dan op dezelfde dagen vorig jaar.

24 mei '24 ( 8:48)

Koninklijk bezoek voor NS-onderhoudsbedrijf in Amsterdam

Koning Willem-Alexander heeft donderdag 23 mei 2024 samen met staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in Amsterdam een onderhoudsbedrijf van NS bezocht. Daar spraken zij met monteurs over hun werk en over het stijgende tekort aan technisch geschoolden. Dat meldt NS.

24 mei '24 ( 6:00)

Treinen langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden: bovenleiding hersteld

De treinen op het traject langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden. Door een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe was sinds de ochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Maar die "functioneert weer naar behoren", meldt ProRail.

23 mei '24 (15:15)

Nog steeds hinder op spoor door kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe

Een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe zorgt ook donderdagmiddag nog voor veel hinder op het spoor. ProRail verwacht dat de bovenleiding rond 18.00 uur hersteld is. Door de breuk is er sinds donderdagochtend geen treinverkeer tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Goederentreinen die absoluut niet kunnen wachten worden omgeleid, onder meer via Utrecht.

23 mei '24 ( 9:29)

Enkele dagen geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden

ProRail werkt van vrijdag 24 mei tot en met woensdag 29 mei 2024 aan het spoor tussen Gouda en Leiden. Daardoor rijden in die periode geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden Centraal. Daarover bericht NS.

21 mei '24 (16:30)

Conducteur in trein van Eindhoven naar Weert bedreigd

De NS heeft dinsdag aangifte gedaan van bedreiging van een conductrice. Dat heeft een woordvoerder van de spoorvervoerder gemeld. Het incident gebeurde in de trein van Eindhoven naar Weert toen een man de bril van een conductrice van haar hoofd trok en op de grond gooide. Zij had hem vlak daarvoor om zijn vervoersbewijs gevraagd, en dat had hij niet. Desondanks reisde hij eersteklas. Agenten hebben de man rond 13.30 uur in Weert uit de trein gehaald en naar het cellencomplex in Roermond gebracht, liet een woordvoerder van de politie weten.

21 mei '24 ( 9:43)

Aantal fietsparkeerplekken op station Leiden Lammenschans verdubbeld

Bij station Leiden Lammenschans waren er onvoldoende fietsparkeerplekken. Het voorbije jaar is in samenwerking met de gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland intensief gewerkt aan de herinrichting van het stationsplein en de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken. Afgelopen week is het resultaat feestelijk gevierd. Dat meldt ProRail.

21 mei '24 ( 9:32)

Tentoonstelling De Wandeling ook op station Nijmegen

Sinds vrijdag 17 mei 2024 is De Mix van Nederland 'De Wandeling' toegankelijk voor publiek. Een dag eerder werd deze tentoonstelling met fotografie van Paul den Hollander en Erik van Cusk officieel geopend op station Nijmegen. Dat meldt NS.

19 mei '24 (19:30)

Blikseminslagen zorgden zondagavond voor problemen op het spoor

Op verschillende plekken zorgen blikseminslagen zondagavond voor problemen op het spoor. Zo is een boom naast het spoor bij het Drentse Emmen getroffen door de bliksem. Dit zorgt volgens spoorbeheerder ProRail voor een "onveilige situatie".

17 mei '24 ( 8:48)

Gelderse OV-feestfiets onthuld op station Zutphen

Het vijftienjarig bestaan van de OV-fiets werd woensdag 15 mei 2024 op station Zutphen gevierd met de onthulling van de Gelderse OV-feestfiets. Op deze fiets zijn Radio Kootwijk, Slot Loevestein en een edelhert van de Veluwe afgebeeld. Dat meldt NS.