Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 18 min
location_on [xx]km
Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Dit zijn de toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Utrecht Centraal ---> Rhenen (SPR)

Deze spoorlijn is zo mooi, omdat de trein door veel verschillende landschappen heen rijdt. De rit start al in Breukelen en brengt je naar Utrecht. Vanaf daar wordt het pas écht interessant. Je rijdt namelijk richting de beboste omgeving van Driebergen-Zeist. Het in de Utrechtse Heuvelrug gelegen station is een station midden tussen de stad Zeist en het dorp Driebergen-Rijssenburg. In de buurt ligt een park en de bossen van de eerder genoemde Heuvelrug. Over de infrastructuur rondom dit gebied heeft NotJustBikes op YouTube een mooie video gemaakt, bekijk die hier.

Wellicht handig om te weten: deze trein zit altijd redelijk vol vanaf Breukelen. Op Driebergen-Zeist stappen veel mensen uit, vanwege de twee grote plaatsen en aansluitende bussen.

De trein beweegt zich voort in de richting van Maarn, ook een mooi plaatsje op de Heuvelrug. Hierna verlaat de sprinter de spoorlijn richting Arnhem en gaat zijn eigen lijn op richting Rhenen. De enige plaats die nog zal volgen is Veenendaal. In dit dorp zijn twee stations: Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

Na deze twee stations is het echt rustig in de trein, de trein heeft tenslotte bijna z’n eindbestemming bereikt. Dit laatste stukje is het mooiste deel van de reis. Je rijdt over enkel spoor en aan de ene kant zie je typisch Nederlands landschap, aan de andere kant heb je uitzicht over de bossen van Landgoed Remmerstein en de stadsbossen van Rhenen, de stad waar de trein eindigt. Als je uitstapt, kijk je vanuit het bosachtige gebied neer op de Nederrijn. Deze spoorlijn is zeker een aanrader.

 Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Stefan hier.

Roosendaal ---> Vlissingen (IC)

Het enige spoor in Zeeland dat volgens een dienstregeling rijdt. Deze trein heeft al een eindje gereden, hij komt namelijk uit Amsterdam en is ongeveer op de helft. Dit geldt overigens alleen voor de intercity, doordeweeks kun je ook een sprinter richting Vlissingen pakken. Deze route is uitgekozen vanwege de schoonheid van het Zeeuwse landschap en de bijzondere stationsnamen. Rilland-Bath? Kapelle-Biezelinge? Je kunt het allemaal vinden op de Staatsspoorlijn F.

Waar staat Zeeland om bekend? Je raadt het niet: zee! Daarom is het vooral leuk om in de zomer uit te stappen op Krabbendijke. Het is namelijk vanaf daar maar 15 minuten lopen naar het Krabbendijk Strandje. Je rolt dus zo vanuit de trein het strand op. Naast Zandvoort aan Zee en Vlissingen is ook Krabbendijke dus een leuke bestemming voor als je met de trein naar het strand wilt.

Na deze kleinere plaatsjes komt de trein aan in de steden van Zeeland. Allereerst de hoofdstad, Middelburg. Een mooie stad met veel water en grachten. De volgende stad is de eindbestemming alsmede het meest zuidelijkste station van Zeeland. Deze rit zien vanuit de ogen van een machinist? Kijk de video van Machinist Stefan hier.

 

Den Haag Centraal ---> Rotterdam Centraal ---> Dordrecht (SPR)

Deze keuze doet misschien wat wenkbrauwen fronsen, maar als je wat meer van ‘urban’ houdt, is dit een uitstekende keuze. Alhoewel deze rit bekend staat als probleemlijn, is het de moeite waard om deze sprinter eens van begin tot eind te nemen. Wil je niet op alle kleine stations stoppen? Stap dan over op Den Haag Hollands Spoor (HS) en neem de IC richting Vlissingen.

Vertrekkend vanuit de ‘sjoelbak’ Den Haag Centraal, kom je na enkele minuten op Den Haag HS, het vroegere hoofdstation van de Hollandsche IJzeren Stoomtrein-Maatschappij. Eigenlijk is het station vanwege de unieke geschiedenis een heel eigen artikel waard. Maar voor nu rijden we verder met de lijn richting Dordrecht.

Na HS vervolgt de trein zijn route richting Moerwijk, waar je gegarandeerd de oranje huisjes aan het begin van het perron opmerkt. Hierna komt Rijswijk, het eerste van de vier ondergrondse stations op deze lijn. Niet gek, dat velen deze lijn een ‘opgewaardeerde metro’ noemen. Je zou de 5000 serie van NS kunnen vergelijken met het Duitse S-Bahn-systeem.

Na even uit de tunnel geweest te zijn, duik je de tunnel alweer in naar Delft, waar momenteel hard gewerkt wordt om nog twee andere sporen aan te leggen. Na Delft rijdt de trein verder door naar het enige echte stukje natuur, voordat je aankomt in Schiedam en dan Rotterdam.

 Deze sprinter gaat echter verder richting het zuiden van Rotterdam, een ware stedelijke omgeving. Rotterdam Blaak is het derde ondergrondse station van deze lijn en een perfect uitstappunt om de iconische Kubuswoningen te bezoeken. De Willemsspoortunnel wordt gebruikt om onder de Nieuwe Maas heen te gaan en we komen aan bij de laatste twee zuidelijke stations van Rotterdam: Zuid en Lombardijen.

De sprinter rijdt voort richting Barendrecht, het laatste ondergrondse station met een groot raam, waardoor er toch nog wat natuurlijke lichtval in de tunnel schijnt. Zwijndrecht zal het laatste station zijn, waarna de sprinter zijn eindbestemming bereikt: Dordrecht. Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien (toen nog met SGMm)? Bekijk de video van Meester Paul hier.


Amersfoort Centraal ---> Hengelo (IC)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze rit is befaamd door de mooie natuur. Je wordt namelijk getrakteerd op veel bos en weiland, terwijl je gewoon lekker zit. Comfort-tip: als je niet op tijd zit, neem de IC Berlijn. Om de twee uren vertrekt vanuit Amersfoort de IC-Berlijn. Deze trein wordt uitgevoerd in naam van NS International. Het is een lange trein met zachte zitplaatsen, ook in tweede klas. In de zomer kan deze trein verschrikkelijk druk zijn, dan is het misschien een beter idee om de reguliere IC te pakken.

De trein vertrekt vanuit Amersfoort richting Apeldoorn. Tussen Hoevelaken en Apeldoorn bevindt zich het langste stukje spoorlijn zonder tussenstop. De reden daarvoor: Het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Over de lengte van 17 kilometer is er niks anders te zien dan bos en zandverstuivingen, een prachtig uitzicht.

Na Apeldoorn komen de landerijen in beeld totdat je via de spoorbrug de IJssel oversteekt naar Deventer. Een korte stop later en dan begint het Sallandse/Twentse landschap een rol te spelen; veel bomen maar afgewisseld met weilanden. Het mooiste stukje vind je toch wel bij Holten, waar je uitzicht hebt op de Sallandse Heuvelrug. Neem een keer de sprinter en stap uit bij dit station om te gaan wandelen, je zult geen spijt hebben. Enfin, de IC moet nog doorrijden naar Almelo voordat je Hengelo bereikt. Het laatste stukje voor Hengelo is ook zeer mooi, met hetzelfde Twentse landschap. Deze rit door de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

06 december '24 (12:00)

ACM: ProRail moet besluit over spoortoegang Arriva herzien

ProRail moet opnieuw een besluit nemen over het verlenen van toegang aan Arriva op het spoor in het noorden van het land. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de spoorbeheerder bij een eerder besluit onvoldoende transparant geweest. Arriva had een klacht ingediend bij de markttoezichthouder nadat ProRail een deel van de aangevraagde treindiensten, die de vervoerder vanaf begin volgend jaar wilde verzorgen, had afgewezen.

06 december '24 ( 9:13)

Zakelijke treinreizigers kunnen parkeren via de NS-app

Sinds donderdag 5 december 2024 hebben zakelijke reizigers die met de auto op pad zijn de mogelijkheid om te parkeren via de NS-app. In één app combineert NS parkeerdiensten, treinreizen én deelvervoer, zoals deelfietsen, -auto’s en -scooters. Hiermee beoogt NS werknemers en werkgevers meer gemak en voordeel te bieden. Dat meldt NS.

06 december '24 ( 7:45)

Harde wind hindert ook treinverkeer

Het treinverkeer kampt vrijdagochtend met de gevolgen van de harde wind die een groot deel van Nederland teistert. "Op meerdere plekken in het land hebben we last van de harde wind. Omgewaaide bomen en takken zorgen ervoor dat we niet of minder kunnen rijden", meldt spoorbeheerder ProRail op X.

05 december '24 (17:30)

Inspectie: machinisten reden vorig jaar 98 keer door rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt zich wel zorgen, omdat er een botsing had kunnen ontstaan. In het jaarverslag Spoorveiligheid laat de inspectie weten dat een trein 29 keer "het gevaarpunt" bereikte.

04 december '24 (13:15)

Ook NS wil voorrang op stroomnet

Grote bedrijven zoals KPN, VodafoneZiggo, NS en transport- en datacenterbedrijven willen voorrang op het stroomnet. Zij zijn het oneens met hun door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegewezen plaats in de wachtrij en zijn naar de rechter gestapt.

03 december '24 ( 8:26)

Drie nieuwe trappen voor station Schiphol Airport

BAM Infra Nederland heeft van spoorwegbeheerder ProRail de opdracht gekregen om drie nieuwe trappen te bouwen tussen het busplatform en de treinperrons van station Schiphol Airport. De werkzaamheden starten in april 2025 en worden naar verwachting in de zomer van 2026 afgerond. Dat meldt ProRail.

02 december '24 (13:15)

Vier dagen geen treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn

Tussen Leiden en Alphen aan den Rijn rijden vanaf vrijdag tot en met maandag geen treinen. Zondag rijden ook geen treinen tussen Leiden en Bodegraven, meldt de NS. Die zet vervangende bussen in. De extra reistijd kan oplopen tot drie kwartier.

02 december '24 (12:30)

Nieuwe cao: salaris personeel ProRail met ruim tien procent omhoog

Personeel van spoorbeheerder ProRail gaat er met de nieuwe cao gemiddeld ruim 10 procent op vooruit. Dat meldt vakbond FNV, die samen met ProRail en de vakbonden CNV en VHS voor het weekend een voorlopig cao-akkoord bereikte. De details van dit onderhandelingsresultaat zijn maandagochtend bekendgemaakt. "Ik vind dit een goed resultaat", zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. "Gezien de huidige situatie is dit het maximale dat we eruit konden halen."

29 november '24 (11:50)

Treinen rijden nog steeds niet naar het hoofdstation van Groningen

Treinen kunnen vrijdag 29 november nog steeds niet naar het hoofdstation van Groningen rijden. Treinreizigers tussen Assen en Groningen moeten uitstappen op Groningen Europapark en vandaaruit verder reizen met bussen. Dat meldt RTV Drenthe. 

29 november '24 ( 9:49)

NS Pakjes Express in samenwerking met Nationaal Fonds Kinderhulp

Pakjesavond komt eraan. Hoofdpiet twijfelt, want kan iedereen alles krijgen wat hij of zij wil hebben? De Pakjesboot keerde al terug om meer pakjes uit Spanje te halen. En hoe gaat het met de gezondheid van Sinterklaas? Eén zekerheid: zondag 1 december 2024 rijdt NS voor het eerst met een trein vol cadeautjes van Barendrecht naar Utrecht Centraal. Dat meldt NS.