Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 18 min
location_on [xx]km
Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Dit zijn de toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Utrecht Centraal ---> Rhenen (SPR)

Deze spoorlijn is zo mooi, omdat de trein door veel verschillende landschappen heen rijdt. De rit start al in Breukelen en brengt je naar Utrecht. Vanaf daar wordt het pas écht interessant. Je rijdt namelijk richting de beboste omgeving van Driebergen-Zeist. Het in de Utrechtse Heuvelrug gelegen station is een station midden tussen de stad Zeist en het dorp Driebergen-Rijssenburg. In de buurt ligt een park en de bossen van de eerder genoemde Heuvelrug. Over de infrastructuur rondom dit gebied heeft NotJustBikes op YouTube een mooie video gemaakt, bekijk die hier.

Wellicht handig om te weten: deze trein zit altijd redelijk vol vanaf Breukelen. Op Driebergen-Zeist stappen veel mensen uit, vanwege de twee grote plaatsen en aansluitende bussen.

De trein beweegt zich voort in de richting van Maarn, ook een mooi plaatsje op de Heuvelrug. Hierna verlaat de sprinter de spoorlijn richting Arnhem en gaat zijn eigen lijn op richting Rhenen. De enige plaats die nog zal volgen is Veenendaal. In dit dorp zijn twee stations: Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

Na deze twee stations is het echt rustig in de trein, de trein heeft tenslotte bijna z’n eindbestemming bereikt. Dit laatste stukje is het mooiste deel van de reis. Je rijdt over enkel spoor en aan de ene kant zie je typisch Nederlands landschap, aan de andere kant heb je uitzicht over de bossen van Landgoed Remmerstein en de stadsbossen van Rhenen, de stad waar de trein eindigt. Als je uitstapt, kijk je vanuit het bosachtige gebied neer op de Nederrijn. Deze spoorlijn is zeker een aanrader.

 Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Stefan hier.

Roosendaal ---> Vlissingen (IC)

Het enige spoor in Zeeland dat volgens een dienstregeling rijdt. Deze trein heeft al een eindje gereden, hij komt namelijk uit Amsterdam en is ongeveer op de helft. Dit geldt overigens alleen voor de intercity, doordeweeks kun je ook een sprinter richting Vlissingen pakken. Deze route is uitgekozen vanwege de schoonheid van het Zeeuwse landschap en de bijzondere stationsnamen. Rilland-Bath? Kapelle-Biezelinge? Je kunt het allemaal vinden op de Staatsspoorlijn F.

Waar staat Zeeland om bekend? Je raadt het niet: zee! Daarom is het vooral leuk om in de zomer uit te stappen op Krabbendijke. Het is namelijk vanaf daar maar 15 minuten lopen naar het Krabbendijk Strandje. Je rolt dus zo vanuit de trein het strand op. Naast Zandvoort aan Zee en Vlissingen is ook Krabbendijke dus een leuke bestemming voor als je met de trein naar het strand wilt.

Na deze kleinere plaatsjes komt de trein aan in de steden van Zeeland. Allereerst de hoofdstad, Middelburg. Een mooie stad met veel water en grachten. De volgende stad is de eindbestemming alsmede het meest zuidelijkste station van Zeeland. Deze rit zien vanuit de ogen van een machinist? Kijk de video van Machinist Stefan hier.

 

Den Haag Centraal ---> Rotterdam Centraal ---> Dordrecht (SPR)

Deze keuze doet misschien wat wenkbrauwen fronsen, maar als je wat meer van ‘urban’ houdt, is dit een uitstekende keuze. Alhoewel deze rit bekend staat als probleemlijn, is het de moeite waard om deze sprinter eens van begin tot eind te nemen. Wil je niet op alle kleine stations stoppen? Stap dan over op Den Haag Hollands Spoor (HS) en neem de IC richting Vlissingen.

Vertrekkend vanuit de ‘sjoelbak’ Den Haag Centraal, kom je na enkele minuten op Den Haag HS, het vroegere hoofdstation van de Hollandsche IJzeren Stoomtrein-Maatschappij. Eigenlijk is het station vanwege de unieke geschiedenis een heel eigen artikel waard. Maar voor nu rijden we verder met de lijn richting Dordrecht.

Na HS vervolgt de trein zijn route richting Moerwijk, waar je gegarandeerd de oranje huisjes aan het begin van het perron opmerkt. Hierna komt Rijswijk, het eerste van de vier ondergrondse stations op deze lijn. Niet gek, dat velen deze lijn een ‘opgewaardeerde metro’ noemen. Je zou de 5000 serie van NS kunnen vergelijken met het Duitse S-Bahn-systeem.

Na even uit de tunnel geweest te zijn, duik je de tunnel alweer in naar Delft, waar momenteel hard gewerkt wordt om nog twee andere sporen aan te leggen. Na Delft rijdt de trein verder door naar het enige echte stukje natuur, voordat je aankomt in Schiedam en dan Rotterdam.

 Deze sprinter gaat echter verder richting het zuiden van Rotterdam, een ware stedelijke omgeving. Rotterdam Blaak is het derde ondergrondse station van deze lijn en een perfect uitstappunt om de iconische Kubuswoningen te bezoeken. De Willemsspoortunnel wordt gebruikt om onder de Nieuwe Maas heen te gaan en we komen aan bij de laatste twee zuidelijke stations van Rotterdam: Zuid en Lombardijen.

De sprinter rijdt voort richting Barendrecht, het laatste ondergrondse station met een groot raam, waardoor er toch nog wat natuurlijke lichtval in de tunnel schijnt. Zwijndrecht zal het laatste station zijn, waarna de sprinter zijn eindbestemming bereikt: Dordrecht. Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien (toen nog met SGMm)? Bekijk de video van Meester Paul hier.


Amersfoort Centraal ---> Hengelo (IC)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze rit is befaamd door de mooie natuur. Je wordt namelijk getrakteerd op veel bos en weiland, terwijl je gewoon lekker zit. Comfort-tip: als je niet op tijd zit, neem de IC Berlijn. Om de twee uren vertrekt vanuit Amersfoort de IC-Berlijn. Deze trein wordt uitgevoerd in naam van NS International. Het is een lange trein met zachte zitplaatsen, ook in tweede klas. In de zomer kan deze trein verschrikkelijk druk zijn, dan is het misschien een beter idee om de reguliere IC te pakken.

De trein vertrekt vanuit Amersfoort richting Apeldoorn. Tussen Hoevelaken en Apeldoorn bevindt zich het langste stukje spoorlijn zonder tussenstop. De reden daarvoor: Het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Over de lengte van 17 kilometer is er niks anders te zien dan bos en zandverstuivingen, een prachtig uitzicht.

Na Apeldoorn komen de landerijen in beeld totdat je via de spoorbrug de IJssel oversteekt naar Deventer. Een korte stop later en dan begint het Sallandse/Twentse landschap een rol te spelen; veel bomen maar afgewisseld met weilanden. Het mooiste stukje vind je toch wel bij Holten, waar je uitzicht hebt op de Sallandse Heuvelrug. Neem een keer de sprinter en stap uit bij dit station om te gaan wandelen, je zult geen spijt hebben. Enfin, de IC moet nog doorrijden naar Almelo voordat je Hengelo bereikt. Het laatste stukje voor Hengelo is ook zeer mooi, met hetzelfde Twentse landschap. Deze rit door de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.