Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
3 min
De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

De concessie Achterhoek-Rivierenland bestaat uit verschillende verbindingen. Op dit moment rijden daar de volgende verbindingen:

-         RS30 Zutphen – Apeldoorn

-         RE30 Apeldoorn – Zutphen – Winterswijk

-         RS31 Zutphen – Winterswijk

-         RS32 Arnhem Centraal – Winterswijk

-         RS32 Arnhem Centraal – Doetinchem (nu van Breng)

-         RS32 Arnhem Centraal – Didam en Terborg (enkel in de ochtendspits en zondagochtend)

-         RS33 Tiel – Arnhem Centraal

De inschrijving voor de concessie duurt drie maanden. In deze maanden kunnen bedrijven zich aanmelden en aan het eind van die periode wordt gekozen wie de uitbater zal zijn.

Een concessie duurt 10 jaar, dus het bedrijf zal het treinverkeer verzorgen van 2025 tot 2035. Bij deze concessie is er ook een optie om tot 2042 de concessie te behouden. De vervoerder zal onder de naam RRReis gaan rijden. Dit is sinds dit jaar de vaste naam voor al het openbaar vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland

De treinen die op het traject gaan rijden zijn dieseltreinen van het type GTW van de Zwitserse treinfabrikant Stadler. Er komt een extra regel bij deze concessie: alle treinen moeten voorzien zijn van toiletten. Dat was in de huidige concessie nog niet verplicht. Afgelopen jaar heeft het provinciebestuur besloten dat er extra geld vrijgemaakt moest worden om in deze treinen wel toiletten te plaatsen.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor