Kabinet investeert fors in infrastructuur voor ov, auto en fiets

Door Johanne Levinsky
6 min
Het kabinet heeft in het coalitieakkoord 7,5 miljard euro vrijgemaakt om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken. Minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat en minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening hebben bekendgemaakt hoe dit geld besteed wordt. Zij doen dat na overleg met provincies en gemeenten, die zelf ook een forse financiële bijdrage leveren. Het gaat om Rijksinvesteringen in infrastructuur voor het openbaar vervoer, de auto en de fiets. Het gaat om nieuwe spoorlijnen, wegen en fietspaden en om de verbetering en verdere ontwikkeling van bestaande verbindingen. Dit meldt Rijksoverheid.

Een deel van het geld gaat naar grote infrastructurele projecten, en een deel naar het versnellen van gemeentelijke en provinciale mobiliteitsmaatregelen bij nieuwe woningbouwprojecten. Er zijn veel onzekerheden, onder andere vanwege stikstof. Maar het kabinet wil door blijven werken aan de bereikbaarheid van Nederland. Het doel is goede bereikbaarheid en ontsluiting van 400.000 nieuw te bouwen woningen tot en met 2030. Bij alle plannen is expliciet de keuze gemaakt dat woningbouw en infrastructuur veel meer hand in hand worden gerealiseerd.

Duurzame bereikbaarheid

Staatssecretaris Heijnen: “We kiezen voor flinke investeringen in het openbaar vervoer en de fiets. Hiermee zorgen we dat door heel het land woningen op een duurzame manier bereikbaar worden. We kiezen niet alleen voor investeringen in de Randstad, maar juist ook in de regio. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat scholieren en studenten vanuit de Achterhoek met de trein makkelijker en sneller bij hun opleiding in Arnhem kunnen komen en maken we een nieuwe woonwijk in Groningen goed bereikbaar met het openbaar vervoer.”

Rijkswegen

Het gaat om 4 miljard euro aan Rijksinvesteringen in infrastructuur voor het openbaar vervoer, 2,7 miljard voor de auto en 780 miljoen voor de fiets. 1,1 miljard gaat naar de doorstroming op Rijkswegen, waarvan 801 miljoen euro naar het uitbreiden van wegcapaciteit op bestaande knelpunten en bij grote nieuwbouwlocaties. Voor een betere fietsinfrastructuur wordt onder meer geïnvesteerd in doorfietsroutes, nieuwe fietsenstallingen bij ov-knooppunten en op tal van plekken komen er nieuwe tunnels en bruggen voor fietsers en voetgangers.

Investeringen verspreid door het land

88,6 miljoen euro gaat naar Groningen voor de ontwikkeling en bouw van een nieuw trein- en busstation. In Gelderland investeren Rijk en provincie samen 150 miljoen euro in de RegioExpress. Het spoor tussen Arnhem en de Achterhoek wordt daarmee aangepast, waardoor er vaker en snellere treinen kunnen rijden. Overijssel krijgt een geëlektrificeerd spoor tussen Enschede en Munster, zodat de internationale verbindingen tussen Zwolle en Munster is gewaarborgd. In Limburg investeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de waterveiligheid van rivieren en in Rotterdam investeert het 625 miljoen euro in Oeververbindingen. Alle investeringen verspreid door het land vind je hier.

Door: Nationale Transportgids