Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start

Door Redactie Nationale Transportgids
9 min
Vandaag is het officiële startsein gegeven voor de omvangrijke verbouwing op en in de omgeving van station Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Vivianne Heijnen zette haar bouwhelm op en trok haar veiligheidsschoenen aan om met een graafmachine op de Dijksgracht in Amsterdam de eerste berg zand te verplaatsen. Met deze symbolische handeling gaf ze het startschot voor de bouw van het project dat meer ruimte moet maken voor treinen, goederen en reizigers. Dat meldt ProRail.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal. Het is belangrijk dat we het spoor rondom Amsterdam Centraal nu aanpakken, want de prognoses laten zien dat op de lange termijn het aantal reizigers zal toenemen. Door nu te investeren zorgen we dat we klaar zijn voor de toekomst.”

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: hoe kunnen we de verwachte groei van 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederenvervoer aan? Hoe gaan we binnen de bestaande ruimte uitbouwen op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe zorgen we dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?

Duurzaam reizen 

Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.”

Oude opstelterrein 

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject dat van start gaat. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen en bovenleiding. Er komen niet alleen sporen maar er is ook veel ruimte voor groen. Wanneer de kruising er is, hoeven treinen niet meer op elkaar te wachten. Zo kunnen meer treinen het station in en uit rijden.

Station met extra voorzieningen 

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, geeft aan dat Amsterdam een cruciale schakel is in het spoornetwerk van Nederland: “Deze grootschalige spoorverbouwing is hard nodig met het oog op de verwachte toekomstige groei van het aantal treinreizigers. Zo kan NS meer treinen rijden en krijgen onze reizigers meer ruimte op het station met extra voorzieningen.” 

Ook het centraal station gaat vanaf eind 2023 ingrijpend verbouwd worden. Zo komt er een fietsenstalling voor bijna 9.000 fietsen, een nieuwe Oosttunnel met winkels, worden de perrons verbreed en verlengd, en de sporen vernieuwd. De vijf spoorbruggen ten oosten van Amsterdam Centraal Station worden vervangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. In deze korte film vertellen we wat we gaan doen en wanneer. De verbouwing duurt zeker tot 2030.

Groei van Amsterdam 

Ook voor de stad Amsterdam is de verbouwing belangrijk, geeft wethouder Melanie van der Horst aan: “De groei van de stad betekent ook meer reizigers. Goede treinverbindingen helpen ons het auto- en vliegverkeer terug te dringen en daar worden het station en het spoor nu op aangepast. Daarbij wil ik wel samen met ProRail kijken naar het belang van de omwonenden van het spoor, door afspraken te maken over het verminderen van de geluidsoverlast en het vergroenen van de omgeving rond het spoor.”

Door: Nationale Transportgids