Spoorvervoer van Rotterdamse haven naar Beieren stijgt

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen shuttles per week en dit is vorig jaar gestegen naar dertig. In 2021 zijn er verdere uitbreidingen te melden. Dit meldt Port of Rotterdam. 

Aangezien steeds meer partijen spoorverbindingen opzetten tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam is de capaciteit ook enorm toegenomen. Aan het begin van dit jaar was deze capaciteit, omgezet in TEU, gestegen tot bijna 200.000 TEU tussen Beieren en de grootste zeehaven van Europa.

Spoorweghaven

"We zijn erg trots op deze ontwikkelingen en willen in het bijzonder onze klanten bedanken voor het gebruik van het spoor," zei Emile Hoogsteden, Vice President Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. "Het laat zien dat Rotterdam zichzelf steeds meer ontwikkelt als een spoorweghaven in Europa. Niet alleen is het aantal nieuwe verbindingen en de frequentie toegenomen, maar ook beginnen meer nieuwe spoorvervoerders hun activiteiten op deze route, waardoor ze nog meer keus creëren voor klanten en een sterker treinproduct neerzetten."

Naast TX Logistik, Kombiverkehr en European Gateway Services, zijn ERS Railways, Eurogate intermodal, TFG Transfracht/DB Cargo, BTT en IGS Intermodal Container Logistics actief geworden als spoorvervoerders tussen Beieren en de haven van Rotterdam. Emile Hoogsteden vertelt verder: 'Hoewel we in onze folders niet praten over spottreinen, zijn deze zeker de moeite waard om te vermelden, zoals onder andere, spoorvervoerder Raillogix.'

Spoorshuttles

'Er rijden dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren', zegt Ingrid Rossmeier, Vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havendienst Rotterdam. 'Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München zelfs dertien keer per week.'

Door: Nationale Transportgids