Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Spoorlijnen Groningen en Fryslân straks veiliger door ERTMS-systeem

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Fryslân wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dat voornemen heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Dit meldt de Rijksoverheid.

Het Rijk en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Besparing van 60 miljoen

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

Zelfrijdende treinen

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

CEO Anne Hettinga, (Arriva Nederland die het personenvervoer op deze ERTMS-trajecten levert) is blij met het voornemen van de staatssecretaris : “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het Noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor veiliger en beter kunnen benutten."

Vanaf 2026 op traject Harlingen Haven-Leeuwarden 

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat circa 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro Fryslân. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

ERTMS is nieuwe standaard

Spoorlijnen in heel Nederland worden voor 2050 van het treinbeveiligingssysteem ERTMS voorzien. Dit systeem is veiliger en zorgt ervoor dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor er bijvoorbeeld meer treinen kunnen rijden. In Europa is afgesproken dat dit systeem de Europese standaard wordt, waardoor grensoverschrijdend treinverkeer voor zowel personen als goederen gemakkelijker kan plaatsvinden.

Voordat op het nieuwe systeem kan worden overgestapt, is het nodig om het spoor aan te passen. Ook worden er zo’n 1300 treinen omgebouwd en ruim 15.000 medewerkers opgeleid om met ERTMS te kunnen werken. Op een aantal baanvakken in Nederland is ERTMS al in bedrijf, bijvoorbeeld op de Betuweroute en de Hanzelijn.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Arriva Nederland 

Lees ook: ProRail start 'innovatiepartnerschap' voor snellere aanpak ERTMS

15 juli '25 (10:07)

Station Groningen weer open maar niet iedereen is enthousiast

Zestig dagen lang onderging Station Groningen een transformatie. Niet alleen moest er een nieuw spoor worden gelegd, ook is het station veranderd in een zogenoemd doorreisstation – inclusief ondergrondse reizigerspassage. Nu is het station eindelijk weer geopend, maar niet iedereen is even enthousiast. Er zijn zelfs al enkele klachten binnengekomen. Dit meldt NOS.

14 juli '25 (14:56)

Toch geen akkoord tussen NS en vakbond, spoorstakingen niet uitgesloten

Tussen de NS en de vakbonden is er toch geen deal gesloten. Het eindbod voor de cao van NS is afgewezen door leden van vakbond VVMC. Of er nu nieuwe stakingen komen, is nog niet duidelijk. NS-personeel legde de afgelopen tijd meerdere keren hun werk neer. Dit had grote gevolgen voor de dienstregeling in Nederland. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (14:06)

Trams naar Mall of the Netherlands gaan vanwege de drukte vaker rijden

De trams rondom Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam gaan in 2026 vaker rijden. Dit gaat vooral om tramlijnen 2 en 6. Dat meldt Omroep West.

14 juli '25 (11:52)

NS-stakingen ten einde, leden CNV accepteren eindbod voor nieuwe cao

Leden van CNV hebben ingestemd met het eindbod van de NS voor een nieuwe cao. Vakbond CNV heeft dit maandag 14 juli bekendgemaakt. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (10:47)

Oude NS-wagons mogelijk omgebouwd tot noodhospitaals Defensie

Defensie en de NS praten over een mogelijke verkoop van oude treinwagons, die omgebouwd kunnen worden tot noodhospitaals voor gewonde militairen. Dat heeft een woordvoerder van de NS bevestigd na berichtgeving door het AD.

14 juli '25 (10:45)

Geen treinen tussen Beilen en Groningen na ongeluk tussen auto en trein

Er rijden tot tenminste 16.15 uur geen treinen tussen Beilen en Groningen door een ongeluk op het spoor. Vlakbij Assen, tussen Loon en Taarlo, is maandagochtend 14 juli een trein op een auto gebotst. Dat meldt RTV Drenthe.

14 juli '25 ( 8:50)

Vernieuwd station Groningen geopend met ontbijt

Na 64 dagen en nachten hard werken kunnen reizigers weer gebruikmaken van het vernieuwde station Groningen. Twee van de vier te behalen mijlpalen voor de complete verbouwing zijn nu daadwerkelijk in gebruik: de reizigerspassage en de doorkoppeling van het station. Dit heuglijke feit werd zondag 13 juli 2025 gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage. Dat meldt ProRail.

11 juli '25 (13:03)

Eerste fase uitbreiding fietsenstalling Schiedam Centrum afgerond

De uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling bij station Schiedam Centrum ligt op schema. Vrijdag 11 juli 2025 wordt het eerste deel van de werkzaamheden voltooid. Dan is ongeveer de helft van de stalling opnieuw ingericht met dubbellaagse fietsenrekken. Deze eerste uitbreiding zorgt al voor ruim driehonderd extra plekken voor reizigers. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (15:56)

Enkele dagen geen treinen in en rond Groningen

Reizigers in en rond Groningen moeten van donderdag 10 juli tot zondag 13 juli 2025 rekening houden met meer reistijd door spoorwerkzaamheden. Op deze dagen rijden in de hele provincie geen treinen maar bussen. Treinen stoppen in Assen. Vanaf de Drentse hoofdstad rijden bussen naar Groningen. De werkzaamheden die ProRail uitvoert zijn onderdeel van de laatste fase van het grootschalige project dat al negen weken duurt. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (13:57)

Roze Maandag: ICNGay vervoert reizigers naar Tilburg

Maandag 21 juli 2025 rijdt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de nieuwste trein van NS, voor het eerst als Roze Maandag Express van Rotterdam Centraal naar Tilburg. Speciaal daarvoor zal deze ICNG worden omgedoopt tot ‘ICNGay’. Dat meldt NS.