Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Spoorlijnen Groningen en Fryslân straks veiliger door ERTMS-systeem

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Fryslân wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dat voornemen heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Dit meldt de Rijksoverheid.

Het Rijk en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Besparing van 60 miljoen

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

Zelfrijdende treinen

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

CEO Anne Hettinga, (Arriva Nederland die het personenvervoer op deze ERTMS-trajecten levert) is blij met het voornemen van de staatssecretaris : “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het Noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor veiliger en beter kunnen benutten."

Vanaf 2026 op traject Harlingen Haven-Leeuwarden 

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat circa 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro Fryslân. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

ERTMS is nieuwe standaard

Spoorlijnen in heel Nederland worden voor 2050 van het treinbeveiligingssysteem ERTMS voorzien. Dit systeem is veiliger en zorgt ervoor dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor er bijvoorbeeld meer treinen kunnen rijden. In Europa is afgesproken dat dit systeem de Europese standaard wordt, waardoor grensoverschrijdend treinverkeer voor zowel personen als goederen gemakkelijker kan plaatsvinden.

Voordat op het nieuwe systeem kan worden overgestapt, is het nodig om het spoor aan te passen. Ook worden er zo’n 1300 treinen omgebouwd en ruim 15.000 medewerkers opgeleid om met ERTMS te kunnen werken. Op een aantal baanvakken in Nederland is ERTMS al in bedrijf, bijvoorbeeld op de Betuweroute en de Hanzelijn.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Arriva Nederland 

Lees ook: ProRail start 'innovatiepartnerschap' voor snellere aanpak ERTMS

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.

27 februari '24 ( 7:23)

Herinrichting omgeving station Beek-Elsloo

De omgeving van station Beek-Elsloo wordt heringericht. Vrijdag 23 februari 2024 onthulden alle betrokken partijen het bouwbord: het officiële startsein voor de werkzaamheden. Den Ouden Infra uit Schijndel gaat station Beek-Elsloo aanpassen, Strukton gaat de spoorwegovergang Stationstraat/Steinderweg aanpassen. Dat meldt ProRail.

26 februari '24 (13:54)

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Dit zijn de toppers van het railvervoer, naar eigen mening.

26 februari '24 ( 8:46)

Twaalf dagen lang minder treinen naar Schiphol door werkzaamheden

Vanaf maandag rijden er bijna twee weken minder treinen van, naar en via Schiphol vanwege werkzaamheden. Tot en met vrijdag 8 maart moeten reizigers die via de luchthaven reizen rekening houden met een aangepaste dienstregeling.

26 februari '24 ( 8:15)

NS trekt ruim 150 miljoen euro uit voor tien nieuwe intercity's

De Nederlandse Spoorwegen (NS) bestellen nog tien extra Intercity's Nieuwe Generatie (ICNG), bovenop de 99 al eerder bestelde treinen. Daarmee is ruim 150 miljoen euro gemoeid, bevestigt een woordvoerder van de spoorvervoerder na berichtgeving in het AD.