Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Reisinformatiesysteem NS op de schop, straks nauwkeuriger en actueler

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het IT-systeem van de Nederlandse Spoorwegen voor reizigersinformatie gaat op de schop. Het gaat om het systeem InfoPlus dat de reisinformatie op de stations voor alle vervoerders in Nederland verzorgt. Zo wordt de techniek van de huidige automatische stationsomroep vervangen. Daardoor is straks automatisch omroepen in meerdere talen en communicatie over elke verstoring mogelijk. Eind 2021 moet de reisinformatie nauwkeuriger en actueler zijn.

Het huidige systeem is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. "Vanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd", zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. "Ons streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat."

Alternatief reisadvies bij treinuitval

Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. "Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden", aldus NS.

Een voorbeeld van de wijze waarop NS reizigers tegemoet gaat komen, is het verduidelijken van de informatieverstrekking op het traject Arnhem - Schiphol - Rotterdam. Deze aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken "om ongewenste toeristische routes" te voorkomen nu de NS steeds meer treinen op langere trajecten laat rijden. Zo snel mogelijk na de invoering van de nieuwe dienstregeling in december begint op dit traject een proef. Op het informatiebord op de perrons wordt het dan prominent gemeld als een andere trein sneller in Rotterdam is dan de intercity die Arnhem, Utrecht, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam aandoet, aldus NS.

Impact op arbeidsplaatsen 

Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: "Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS."

Door: ANP

Lees ook: NS breidt app uit met info over aantal P+R plekken

12 april '24 ( 9:45)

Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen van 19 tot en met 21 april

Treinreizigers die volgend weekend tussen Arnhem en Nijmegen willen reizen, moeten dat alleen doen als het echt noodzakelijk is. Door werkzaamheden is van vrijdag 19 april tot en met zondag 21 april geen treinverkeer tussen de twee steden en de NS zet slechts beperkt vervangende bussen in.

12 april '24 ( 8:49)

Pornobeelden te zien op Centraal Station Arnhem

Woensdag 10 april 2024 was omstreeks 20.45 uur op een scherm op Centraal Station in Arnhem kortstondig een pornovideo te zien. Een 'natuurfilm', zoals een filmende reiziger het beschreef. Dat meldt Omroep Gelderland.

12 april '24 ( 8:35)

Mogelijk dagelijks rechtstreekse trein naar München

Vanaf 2025 willen NS en Deutsche Bahn (DB) dagelijks een rechtstreekse trein laten rijden van Amsterdam naar München. Deze nieuwe verbinding komt in de plaats van de bestaande rechtstreekse verbinding naar Bazel. Dat meldt NS.

12 april '24 ( 8:00)

Geen dagelijkse snelle trein naar Zwitserland meer

Na lange tijd komt er een eind aan de dagelijkse snelle trein tussen Nederland en Zwitserland. In de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, is geen ICE van Amsterdam naar Bazel meer opgenomen. In plaats daarvan moet er een dagelijkse snelle trein komen naar München. Omdat er komende zomer in Zuid-Duitsland langdurig aan het spoor wordt gewerkt, vertrekt de laatste rechtstreekse ICE naar Bazel al op 15 juli.

09 april '24 ( 7:09)

Week lang geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op Santpoort Noord

Vanwege spoorwerkzaamheden door ProRail rijden van 13 tot en met 19 april 2024 geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op station Santpoort Noord. NS zet gedurende deze periode vervangende bussen in. Dat meldt NS.

09 april '24 ( 6:58)

Eerste stap internationale vrachttrein voor vers voedsel

Provincie Zuid-Holland maakt plannen voor een internationale vrachttrein voor vers voedsel. Deze trein moet in de loop van dit jaar via Rotterdam gaan rijden van Valencia naar Oslo. Donderdag 4 april 2024 presenteerde de provincie het plan op de transportbeurs Connecting Europe Days in Brussel. Dat meldt Provincie Zuid-Holland.

08 april '24 (17:30)

In meivakantie hinder voor treinreizigers door spoorwerkzaamheden

De stations Amsterdam Centraal, Zwolle en Tilburg zijn tijdens de meivakantie slecht te bereiken per trein, of zelfs onbereikbaar. Dit komt door werkzaamheden op het spoor, melden NS en ProRail maandag.

05 april '24 ( 6:00)

Man met vuurwapen aangehouden op station Amersfoort om bedreigen medereiziger

Een man is donderdagavond aangehouden op Amersfoort Centraal omdat hij in een trein een reiziger zou hebben bedreigd met een vuurwapen, meldt de politie. Om de verdachte op te pakken werd een taser gebruikt en de politie loste een waarschuwingsschot op het station.

02 april '24 (12:15)

Geen strafvervolging voor dodelijk treinongeval bij Voorschoten

Het Openbaar Ministerie gaat niemand strafrechtelijk vervolgen voor het dodelijke treinongeval bij Voorschoten van vorig jaar. Bij dat ongeluk kwam een kraanmachinist, die met zijn kraan het spoor overstak, om het leven. Justitie concludeert dat er sprake is van een ongeluk.

02 april '24 ( 6:33)

Einde onbeveiligde overweg in Bodegraven in zicht

In augustus 2024 zal de onbeveiligde overweg Dubbele Wiericke in Bodegraven verdwijnen. Dit is noodzakelijk, omdat ProRail in de toekomst nog meer treinen wil laten rijden tussen Utrecht en Leiden. Daarover bericht ProRail.