Spoor in Willemsspoortunnel vernieuwd

Door Redactie Nationale Transportgids
3 min
Het spoor in de Rotterdamse Willemsspoortunnel kan weer een tijdje mee. Dit weekend werd voor de laatste hand gelegd aan de vernieuwing van de sporen in deze tunnel. Begin 2020 constateerden inspecteurs van ProRail dat deze sporen met spoed onderhoud nodig hadden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan het vervangen van de spoorstaven en de dwarsliggers. Dit meldt ProRail.

In februari en april-mei vorig jaar verving aannemer VolkerRail kilometers aan spoorstaven. Ook draaide VolkerRail toen twintigduizend bouten los, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Dat was enorm veel werk. Omdat het gebeurde in een tijd dat het treinverkeer voor een groot deel stil lag in verband met de coronamaatregelen, konden we veel in die tijd doen.

Kunststofdwarsliggers

Tijdens de grote buitendienststelling in november werden op een van de vier sporen in deze tunnel 4000 houten dwarsliggers vervangen door betonnen en kunststof exemplaren. Het afgelopen weekend werden de laatste dwarsliggers op dit spoor vervangen. Deze nieuwe dwarsliggers gaan aanzienlijk langer mee. De kunststofdwarsligger zijn lichter dan de betonnen variant, zodat de grond onder de tunnel niet te zwaar wordt belast.

In 2023 terug

Voor de komende twee jaar is ProRail nu klaar in de Willemsspoortunnel. De dwarsliggers op de drie andere sporen in de Willemsspoortunnel worden vervangen in 2023. Ook legt de spoorbeheerder dan nog nieuwe spoorstaven op een van de rails. In de tussentijd wordt de tunnel extra goed in de gaten gehouden en wordt er gecontroleerd of het spoor er nog goed bij blijft liggen.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: ProRail