Nieuwe dienstregeling zondag van start, dit zijn de grootste wijzigingen

Door Redactie Nationale Transportgids
7 min
Komende zondag gaat dienstregeling voor 2021 in. Dit keer hebben dertig reizigers- en goederenvervoerders hun aanvragen ingediend bij spoorbeheerder ProRail. Voor de meeste reizigers zijn er geen grote veranderingen. Wel kunnen er kleine aanpassingen zijn in de vertrek- en aankomsttijden, raadpleeg dus tijdig voor vertrek de reisplanner. Dit meldt ProRail.

Op een aantal trajecten krijgen reizigers een kortere reistijd en een kortere overstap. Een verschuiving in tijd van de sprinter Tiel–Geldermalsen zorgt voor kortere overstaptijden, de sprinteroverstap in Baarn voor reizigers tussen Den Dolder, Soest en Amsterdam wordt korter en in Leeuwarden en Groningen verbeteren de overstap- en reistijden in een aantal richtingen.

Kortere reistijd

Als onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland rijdt er in de nieuwe dienstregeling elk uur een extra sneltrein Groningen Leeuwarden. Op dit moment rijden daar nog twee stoptreinen en een sneltrein per uur.
Vanaf 14 december rijden er tussen Groningen en Winschoten vijf extra treinen in de ochtendspits en acht in de middagspits. Daarmee wordt de reistijd tussen Groningen en Winschoten negen minuten korter. De vijf extra treinen stoppen op de stations Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten.

Tussen Leeuwarden en Sneek rijdt vanaf 14 december in de spits elk uur een extra trein in de spitsrichting: ’s ochtends naar Leeuwarden, ’s middags naar Sneek.

Actieagenda Trein en Luchtvaart

De internationale trein moet voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten, dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’. Inmiddels rijdt Eurostar rechtstreeks en is een aantal KLM-vluchten naar Brussel vervangen door Thalys-ritten. In de nieuwe dienstregeling verbetert nu ook de reistijd richting Berlijn. Een aantal van de IC-treinen naar Berlijn rijdt in het vervolg tien minuten sneller door ons land.  

Goederenvervoer

Ook op goederengebied is nieuws te melden. Bij Geldermalsen is het halteerspoor verlengd, waardoor er langere goederentreinen (tot 740 meter) kunnen rijden. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. ProRail schat in dat het totaal aantal ritten voor het goederenvervoer in 2021 op ongeveer hetzelfde niveau uitkomt als in 2020.

Ruimte verdelen

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: ProRail