Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Door Nationale Transportgids
3 min
Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

De reistijd tussen Amsterdam en Berlijn blijft met deze trein gelijk: net onder de 6 uur. De nieuwe ICE-trein rijdt op dit moment ook al op een andere route; vanuit Nederland naar Frankfurt en München. Door de komst van de ICE-treinen, wordt de treinverbinding Amsterdam - Berlijn een officiele ICE-verbinding. Ook binnenlandse reizigers kunnen vanaf 18 oktober met deze trein blijven meereizen. Reizigers met een NS-abonnement (zoals een voordeelabonnement of Kidsvrij) of studentenreisproduct betalen hiervoor hetzelfde tarief als voor “normale” binnenlandse treinen. Ook het populaire Railrunnerkaartjes is hier geldig. Reizigers met een los ticket zijn straks een ICE-toeslag van 3,00 euro per treinreis verschuldigd. 

ICE-treinen naar Berlijn

NS kijkt uit naar de komst van de nieuwe ICE-treinen naar Berlijn. Deze treinen zijn een grote vooruitgang voor reizigers qua comfort en betrouwbaarheid. Tegelijkertijd heeft deze trein in totaal minder zitplaatsen dan de huidige treinstellen op deze verbinding. Dat zou met name tot extra drukte kunnen leiden in de vakantieperiodes, waarin deze trein naar Berlijn populair is. NS houdt de eventuele extra drukte goed in de gaten. 

Beeld: NS