Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024
Het aantal ernstige verstoringen kwam in 2024 nog onder de driehonderd te liggen. Volgens ProRail vonden er toen wel relatief veel zogeheten impactvolle verstoringen plaats.
Extra maatregelen
Volgens ProRail is het aantal dit jaar erg hoog en voor de tweede helft van 2025 hebben de verstoringen de volle aandacht van het spoorbedrijf. Het probeert met extra maatregelen het aantal verstoringen omlaag te brengen. Spooronderdelen worden gerichter onderhouden, zeker als ze gevoelig zijn voor verstoringen. ProRail probeert het spoor ook beter af te schermen.
Spoorlopers en aanrijdingen
Vier op de tien verstoringen wordt veroorzaakt door spoorlopers, aanrijdingen en zelfmoord. 38 procent komt door technische storingen aan bovenleidingen en wissels. Overige storingen komen door bomen op het spoor of door de uitloop van spoorwerkzaamheden.
Vaker op tijd op eindbestemming
Treinreizigers kwamen volgens Prorail wel vaker op tijd op hun bestemming aan. In de vertragingscijfers is treinuitval door ernstige verstoringen niet meegenomen.
ProRail laat weten dat 86,6 procent van de treinen op het hoofdrailnet minder dan 3 minuten vertraging had. 95,7 procent had een vertraging van minder dan tien minuten. De spoorbeheerder rapporteerde in 2024 nog in vertragingen van minder dan 5 en 15 minuten, dus een vergelijk met dat jaar is lastig te maken.
Snelheidsbeperkingen zijn versneld opgelost
Het hoofdrailnet presteert beter omdat er tientallen tijdelijke snelheidsbeperkingen versneld zijn opgelost. Volgens ProRail is de samenwerking met NS betrouwbaarder, met name rond geplande werkzaamheden.
Regionale lijnen minder betrouwbaar
De betrouwbaarheid blijft op de regionale lijnen wel achter. ProRail weet ook nog niet of daar de bodemwaarde dit jaar wordt gehaald.