Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Reserveringsplicht fiets in trein maakt Rover en Fietsersbond boos

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Fietsersbond en Reizigersvereniging Rover willen dat NS afziet van het plan een reserveringsplicht in te voeren voor fietsen in de trein. In plaats daarvan zou NS juist voor meer fietsplekken moeten zorgen. Dit melden de Fietsersbond en Rover. 

NS wil vanaf 10 juli voor ten minste de hele zomer een reservering verplicht stellen voor reizigers die een fiets mee willen nemen in een NS-trein. Dit betekent dat fietsers voortaan bij NS zijn aangewezen op een vooraf gekozen trein via de NS-app of de klantenservice. NS stelt hiermee een oplossing te zoeken voor het gebrek aan fietsplaatsen in de trein en klachten die door fietsen veroorzaakt zouden worden. De maatregel stuit op groot onbegrip bij Rover en de Fietsersbond.

‘Spontaan instappen niet mogelijk’

“Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is soms onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen”. Rover-directeur Freek Bos is het daar mee eens: “Sinds de coronacrisis zien we minder forenzen en juist meer recreatieve reizigers in de trein, hier liggen juist kansen voor NS.”

De organisaties vrezen bovendien voor lastige discussies tussen reizigers en personeel aangezien de fietsreservering bij andere treinvervoerders niet verplicht is. Ook wijzen ze op het probleem van overstappen bij een vertraagde trein. Daarnaast zullen ze de staatssecretaris vragen, of zij het met dit voorstel eens is.

Klantonvriendelijke maatregel

Rover en de Fietsersbond vinden het een vreemde logica en bijzonder klantonvriendelijk van NS om het tekort aan fietsplaatsen te willen oplossen door fietsers te weren. De consumentenorganisaties vragen NS om alternatieve oplossingen te onderzoeken zoals het creëren van meer fietsplekken in de trein, bijvoorbeeld middels ophangconstructies of demonteerbare banken. Betere informatie over aangewezen fietsplekken zouden klachten van reizigers kunnen voorkomen. Bovendien wijzen de organisaties NS erop dat er de komende jaren nieuwe treinen op het spoor komen met meer fietsplekken.

Onbegrijpelijk dat NS een reserveringsplicht voor de fiets wil invoeren, juist nu de terugkeer van de reiziger zo hard nodig is. Laat NS juist voor meer fietsplekken zorgen in plaats van fietsen te werenhttps://t.co/ta5ohSg112

— Reizigersver. ROVER (@ROVER_online) May 27, 2021

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NS

Lees ook: Dienstregeling treinverkeer Noord-Holland aangepast na advies Rover

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.