Binnenvaartschip van 135 meter primeur voor Oosterhornhaven in Delfzijl

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
De Avalon, een binnenvaartschip met een lengte van 135 meter en een breedte van 11,40 meter, heeft afgelopen week de binnenhaven van Delfzijl bezocht. Hiermee heeft het schip de primeur om als eerste binnenvaartschip met deze lengte de Oosterhornhaven te bevaren. Het schip kwam de Oosterhornhaven binnen via de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD). Dit meldt Groningen Seaports.

“Eerder deze maand hadden we al een binnenschip van 135 meter in Delfzijl om zout te laden voor Nobian (voormalig Akzo/Nouryon), maar dat schip voer via de zeekant en niet via het kanaal”, zegt havenmeester Pieter van der Wal van Groningen Seaports. “Daarmee heeft de Avalon dus de primeur en daar zijn we ontzettend trots op.

De Oosterhornhaven was ooit gebouwd voor schepen van 105 meter, maar is nu ook te bevaren voor langere schepen. “Daarvoor hebben we eerder dit jaar een simulatie gedaan, waarbij de haven, schepen en verschillende omstandigheden allemaal in een simulatietraject zijn nagemaakt. Met binnenschippers die bekend zijn in het gebied hebben we gesimuleerd, want het bezoek van langere schepen moet veilig zijn en in de praktijk ook kunnen. Dat is nu voor het eerst gelukt en daar zijn we blij mee.”

Binnenvaart steeds belangrijker

De HLD is van groot belang voor Groningen Seaports. Van der Wal: “Zonder een goede verbinding met het achterland is een haven nergens. De binnenvaart is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Sinds 2003 is het zouttransport van Delfzijl naar Rotterdam verschoven van zee- naar binnenvaart, dankzij de verbreding en verdieping van het Eemskanaal. Er zijn inmiddels tientallen schepen van 135 meter die een ontheffing van Rijkswaterstaat hebben om de HLD te mogen bevaren. Zulke schepen maken groei mogelijk, vestiging bij de havens aantrekkelijker en de toekomst voor transportafhankelijke bedrijven bestendiger.”

De Avalon heeft in Delfzijl 3000 ton zout geladen en is inmiddels onderweg naar Frankfurt om het zout daar af te leveren.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Groningen Seaports