Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlandse vakbonden niet gerust op massaontslag bij P&O Ferries

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nederlandse vakbonden niet gerust op massa-ontslag bij P&O Ferries
Het massa-ontslag bij de Britse veerbootmaatschapij P&O Ferries zorgt voor veel boze reacties. Vanuit de Britse overheid is gezegd dat het onaanvaardbaar is dat er per direct 800 zeevarenden op straat zijn gezet. Die wil het bedrijf, dat ook van de Rotterdamse haven naar Hull vaart, vervangen door goedkope uitzendkrachten. Vakbonden in Nederland zijn niet gerust op de situatie. Intussen weigert het ontslagen personeel van boord te gaan, wordt er in Verenigd Koninkrijk al met juridische stappen gedreigd en liggen alle veerdiensten stil.

Een woordvoerder van de Britse premier Boris Johnson heeft gezegd dat de manier waarop P&O Ferries te werk is gegaan in de communicatie niet kan. Nederlandse vakbondsbestuurders van FNV en Nautilus hebben begrepen dat de vervangende krachten al klaarstonden om aan boord te gaan toen P&O bekendmaakte honderden mensen te ontslaan.

Marcel van Dam van Nautilus legt uit dat het bedrijf nu Britse zeevarenden ontslaat die werkten onder een Jersey-contract. In Nederland zou wat P&O heeft gedaan volgens hem helemaal niet mogen, temeer omdat vooraf geen vakbonden zijn geraadpleegd. In Rotterdam ligt momenteel het P&O-schip Pride of Rotterdam aan de kade. De bemanning daar leeft volgens Van Dam nu vooral mee met de Britse collega's.

130 Nederlandse personeelsleden

Het bedrijf heeft aangegeven dat de 2200 andere personeelsleden niet hoeven te vrezen voor hun baan. Dat zou dus ook gelden voor de 130 Nederlandse zeevarenden en de 150 havenwerkers en kantoorwerknemers in Nederland. Maar Van Dam weet niet wat die geruststellende woorden van P&O waard zijn.

FNV-bestuurder Niek Stam vindt de uitleg van P&O "lariekoek" en hij spreekt van een "asociale en onmenselijke boodschap". Volgens Stam is er al jaren sprake van mismanagement bij P&O. Vorig jaar werd meer dan 100 miljoen euro verlies geleden. De FNV'er is bang dat de huidige ingreep niet voldoende zal zijn om het tij bij het bedrijf te keren.

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex vreest de gevolgen van het abrupte stoppen met de veerdiensten. Dit zou zorgen voor grote ontregeling van het transport van en naar de Britse eilanden. Hierdoor is er kans op congestie en langere wachttijden bij de ferryterminals, waarschuwt de organisatie.

Stena Line

Branchegenoot Stena Line laat al weten dat er momenteel veel meer vraag is naar zijn afvaarten. Als alternatief kunnen vrachtwagenchauffeurs ook kiezen voor DFDS, die vanuit IJmuiden naar Newcastle vaart. Een andere optie is om naar het Franse Calais te gaan en daar een trein of ferry te nemen naar de overkant.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.