Rotterdamse haven en luchthaven Schiphol stappen naar de rechter vanwege 5G-frequenties

Door ANP
5 min
Het Havenbedrijf Rotterdam is het niet eens met de manier waarop de regering 5G-frequenties wil veilen en stapt naar de rechter. Als groot internationaal vervoersknooppunt vindt de haven het belangrijk een deel van de ruimte in het spectrum voor zeer snel internet te bemachtigen, maar dit zou met de huidige opzet onzeker worden. Ook Schiphol stapt om die reden naar de rechter.

De overheid wil dit jaar 5G-ruimte veilen in de frequentieband van 3,5 Gigahertz, die geschikt is voor zeer snelle verbindingen over kortere afstanden van maximaal enkele honderden meters. De haven en het vliegveld vinden elk dat ze ruimte binnen dit spectrum moeten hebben om verder te kunnen digitaliseren en innoveren, door bijvoorbeeld meer processen te automatiseren.

Coördinatie bij verdeling 

Maar bij de veiling geldt het principe van wie het eerst komt, het eerst maalt, terwijl de 5G-ruimte schaars is. Het Havenbedrijf Rotterdam en Schiphol vrezen daarom mis te grijpen. Ze willen daarom meer coördinatie bij de verdeling van frequenties. Schiphol wil het liefst ook een stem in het verdelen van de frequenties onder andere bedrijven op en rond de luchthaven.

"Het huidig Nationaal Frequentieplan maakt het onmogelijk voor Schiphol om te blijven voldoen aan de hoge eisen van digitalisering, automatisering en verduurzaming. Er is bijvoorbeeld 5G-ruimte nodig voor het automatiseren van processen in de bagagekelder en op het platform", stelt een woordvoerder van de luchthaven.

Autonoom varende schepen 

De haven van Rotterdam vreest ook voor slechtere kwaliteit van de frequenties die voor andere partijen dan mobiele providers zijn gereserveerd. Dat zou voor meer storingen kunnen zorgen. Ze legt uit dat de snelle verbindingen nodig zijn voor de ontwikkeling van autonoom varende schepen. Maar 5G helpt ook om data te verwerken van alle sensoren die in de haven zijn geïnstalleerd, bijvoorbeeld in de kademuren om trekkrachten van aangemeerde schepen te meten.

Het is nog niet bekend wanneer de bodemprocedures, waar het Financieele Dagblad eerder over berichtte, beginnen. Schiphol en de Rotterdamse haven tekenen elk hun eigen beroep aan tegen de plannen van het ministerie van Economische Zaken.

Door: ANP