Akkoord over terugdringen CO2-uitstoot in Europese scheepvaart

Door ANP
2 min
De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben een akkoord bereikt over maatregelen die de uitstoot van broeikasgassen in de Europese scheepvaart aanzienlijk moeten verminderen. De nieuwe regels gelden voor grote container- en passagiersschepen omdat zij in de maritieme sector verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de CO2-emissies tussen de EU-havens en havens buiten de EU.

De reders moeten de komende jaren stapsgewijs steeds verder hun uitstoot verminderen, voor duurzamere alternatieven kiezen en energiebesparende maatregelen aan boord treffen. Grote cargo- en passagiersschepen moeten vanaf 2030 aan de stekker wanneer zij langer dan twee uur aan de kade liggen, tenzij het schip al gebruik maakt van een schone brandstof.

Overgangsperiode

Er komt een overgangsperiode waarin reders nog gebruik kunnen maken van LNG en de duurzamere bio- en synthetische varianten, tot schone brandstoffen als waterstof, methanol en ammonia op grote schaal beschikbaar zullen zijn.

Europarlementariƫr en mede-onderhandelaar Caroline Nagtegaal (VVD) is "heel blij" met de deal die volgens haar een routekaart is naar schoner maritiem transport. "Door gebruik te maken van walstroom en schone brandstoffen kunnen emissies in de havens worden gereduceerd. Daarnaast blijft een grote rol weggelegd voor (bio- en synthetische) LNG in de transitiefase die de sector nodig heeft om het emissievrije eindstation in 2050 te bereiken," zegt ze.