LNG-veerboot Rederij Doeksen wint internationale prijs

Door Redactie Nationale Transportgids
8 min
Rederij Doeksen heeft met LNG-veerboot ms Willem Barentsz de internationale ‘Shippax Technology and Design Award 2021’ gewonnen. De prijs wordt sinds 1996 uitgereikt als onderscheiding voor bijzondere innovaties en exceptioneel design in de ferry-wereld. Dit meldt Rederij Doeksen. 

Doeksen geeft aan 'super trots en vereerd te zijn', dat de ms Willem Barentsz, de allereerste veerboot op LNG in Nederland, de internationale ‘Shippax Technology and Design Award 2021’ heeft gewonnen.

De jury van de award is onder andere te spreken over de ecologische duurzaamheid die centraal staat in het ontwerp van de 70,65 meter lange en 17 meter brede catamaran. Het schip wordt aangedreven door twee 1.492 kW MTU high-speed LNG-motoren die Veth azimuthing-thrusters aandrijven. In elke romp bevindt zich in een LNG-tank van 46 m³.

Warmteterugwinning

Ook het warmteterugwinningssysteem aan boord van het schip spreekt de jury aan. Dit systeem zorgt ervoor dat restwarmte wordt omgezet in mechanische kracht die wordt gebruikt om twee batterijpakketten aan boord op te laden die de boegschroeven aandrijven. Zonnepanelen leveren een deel van de hotelbelasting en andere energiebesparende maatregelen zijn onder meer thermopane ramen en het gebruik van restwarmte voor de verwarming van passagierssalons.

Verder schrijft de jury in het rapport: 'De compacte Willem Barentsz is niet alleen de beste en zuinigste ro-pax-veerboot in haar klasse die ooit is ontworpen voor de Waddenzee, maar is ook een echte boutique-veerboot met aantrekkelijke ontwerpelementen die typerend zijn voor het gebied waarin het schip actief is. Dankzij grote ramen die rond het salondek zijn gewikkeld, versmelt het hoofdpassagiersdek met het unieke zeelandschap'.

Eerder in de prijzen

Rederij Doeksen werd eenmaal eerder vereerd met een award. In 2006 kreeg het ms Vlieland de ‘Shippax Award for Ferry Lounges’ toegekend. De nu bekroonde schepen werden allen opgeleverd tussen 1 januari en 31 december 2020.

We zijn super trots en vereerd, dat onze ms Willem Barentsz, de allereerste veerboot op LNG in Nederland, de internationale ‘#Shippax Technology and Design #Award 2021’ heeft gewonnen! Lees meer op https://t.co/2Wv07x1eQq#cleanshipping #wadden #Terschelling #Vlieland #Harlingen pic.twitter.com/rAuBJKyb72

— Rederij Doeksen (@rederijdoeksen) September 28, 2021

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rederij Doeksen