Havenbedrijf kiest bouwers voor kades Amaliahaven

Door Redactie Nationale Transportgids
2 min
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de aanleg van zo’n 2,4 kilometer aan kades en grondkeringen in de Prinses Amaliahaven gegund aan het bouwconsortium van HOCHTIEF, Ballast Nedam en Van Oord. Dit betekent het startsein voor de verdere ontwikkeling van de op de Maasvlakte II gelegen haven, die tot een uitbreiding van de jaarlijkse overslag met vier miljoen standaardcontainers kan leiden. Dit meldt Port of Rotterdam.

De nieuwbouw komt aan weerszijden van de ongeveer 2,5 kilometer lange haven. In totaal gaat het om 1.825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkade en 360 meter aan grondkeringen. Daarmee wordt – op 725 meter na – het gehele in 2015 in gebruik genomen havenbekken ingekaderd. De eerste 500 meter kademuur zal naar verwachting eind 2022 worden opgeleverd. Uiterlijk anderhalf jaar later is het laatste deel van het project gereed.

Openbare wachtplaats

In de Prinses Amaliahaven zijn containerterminals APM Terminals en RWG actief met respectievelijk 1.500 en 1.700 meter kade. De aanleg van nieuwe diepzee- en binnenvaartkades stelt deze bedrijven in staat om op termijn de overige terreinen rond deze haven verder te ontwikkelen. Beide terminaloperators hebben hier al opties voor getekend. Ook de realisatie van 160 meter aan wachtplaats voor algemeen gebruik door binnenvaartschepen is onderdeel van het project.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Port of Rotterdam