Wantijbrug weer toekomstbestendig na forse renovatie Rijkswaterstaat

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Na een renovatie van iets meer dan elf maanden is de Wantijbrug in de N3 weer klaar voor de toekomst. De beweegbare brugdekken zijn vervangen voor zwaardere dekken met geluiddempende onderkant. Daarnaast heeft de brug een nieuw systeem voor bediening, besturing en bewaking gekregen. Ook is het beton gerepareerd. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Voor de veiligheid tijdens het werk was de Wantijbrug begin dit jaar ruim tien weken afgesloten. Sinds 3 april kon het wegverkeer weer over de brug rijden. En op vrijdag 18 december 2020 hervat Rijkswaterstaat de bediening voor de scheepvaart. Daarmee is het werk aan de Wantijbrug klaar.

Afsluiting voor autoverkeer

De twee beweegbare delen van de Wantijbrug vertoonden slijtage door de toegenomen belasting door het vrachtverkeer en moesten vervangen worden door zwaardere brugdekken. Daarvoor moest de kelder van de brug versterkt worden. Vanwege de veiligheid mocht er tijdens het werk 2,5 maand geen auto- en vrachtverkeer over de brug rijden.

Maatregelen

Om hinder te beperken is veel communicatie ingezet en een uitgebreid pakket aan mobiliteitsmaatregelen. Na twee drukke eerste weken reisden 20.000 van 70.000 dagelijkse automobilisten over de brug niet meer met de auto. Zij hebben thuisgewerkt of gekozen voor een alternatief zoals fiets of e-bike, openbaar vervoer (bus, trein, waterbus) al dan niet gestimuleerd door de aangeboden probeeracties voor het openbaar vervoer en e-bikes of acties van de werkgever.

Hierna was de renovatie nog niet klaar. Er is hard doorgewerkt om de kelder te versterken, nieuwe bewegingswerken te installeren en het systeem voor de bediening van de brug te testen. Daarnaast zijn eind juli 2020 de nieuwe brugdekken ingehesen. De werkzaamheden aan de brug in de autoweg N3 vielen deels samen met het groot onderhoud aan de N3 dat nog tot eind 2021 doorloopt.

Bediening voor scheepvaart

De Wantijbrug is technisch gereed om te kunnen bedienen voor het scheepvaartverkeer. Omdat de brug, inclusief de bediening, geheel nieuw is, moeten de monteurs en bedienaars opgeleid en getraind worden. Door omstandigheden (zoals corona en beschikbaarheid van trainingsfaciliteiten) zijn trainingen uitgesteld. Zodra er voldoende bedienaars en monteurs zijn opgeleid en getraind, wordt de bediening van de brug hervat. Naar verwachting is dit vanaf 18 december 2020 het geval. De brug wordt vanaf die datum voorlopig op aanvraag (24 uur vooraf) bediend.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijkswaterstaat