Vordering bij nieuwe zeesluis IJmuiden, eerste deur is geplaatst

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
De eerste sluisdeur van de nieuwe zeesluis IJmuiden is deze week op zijn plaats gebracht. De deur werd met uiterste precisie ingevaren in de deurkas van het buitenhoofd. De gehele operatie nam in totaal drie dagen in beslag. Dit meldt VolkerWessels.

De sluisdeur met een lengte van 72 meter, 11 meter breed en 24 meter hoog, lag al sinds de aankomst in IJmuiden, begin 2019, in de kolk aan de oostzijde (kanaalzijde). Hier is de deur voorzien van alle noodzakelijke technische installaties. Voordat de deur versleept kon worden naar zijn definitieve plaats in het buitenhoofd, is eerst 600.000 m3 zand uit de sluiskolk gegraven om deze op diepte te brengen. Deze werkzaamheden zijn onlangs afgerond.

Andere deuren

De twee andere sluisdeuren voor de zeesluis liggen nu nog tijdelijk in de Amerikahaven in de Amsterdamse haven. Ook deze deuren zijn afgebouwd en getest. Zodra het mogelijk is de deuren in de deurkas van het binnenhoofd te plaatsen, gaan ze vanuit de Amerikahaven op transport naar IJmuiden.

Grootse zeesluis ter wereld

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ (VolkerWessels en BAM) bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

Klik hier voor een video van de plaatsing van de sluisdeur. 

Door: Nationale Transportgids