KLM-piloten vaker de dupe van ‘’GPS-spoofing’’

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
3 min
Piloten van de KLM krijgen steeds vaker te maken met het fenomeen ‘’GPS-spoofing. Dat meldt Up In The Sky. De storingen zouden het vaakst voorkomen in het Midden-Oosten.

De foutieve signalen zijn vaak niet direct gericht aan KLM-piloten. Aannemelijk is dat de signalen vaak worden veroorzaakt door rebellen en legers van landen in het Midden-Oosten. Op deze manier willen de troepen vijandige vliegtuigen misleiden. De systemen van commerciële vliegtuigen vangen dit signaal echter ook op.

Wat is GPS-Spoofing nou eigenlijk? GPS-spoofing zorgt ervoor dat de geregistreerde locatie van een apparaat verandert. Zo kan tijdens een GPS-spoof je locatie veranderen van Nederland naar Polen. Elk apparaat met een GPS ingebouwd is gevoelig voor deze aanvallen, dus ook vliegtuigen. Voor vliegtuigen is dit extra gevaarlijk, omdat de locatie van het vliegtuig heel belangrijk is om de route te volgen. Vooralsnog kregen vliegtuigen niet te maken met gevaarlijke situaties als gevolg van GPS-spoofing.

Als een GPS-spoof plaatsvindt, weet het systeem in het vliegtuig vaak over te schakelen naar andere onafhankelijke systemen. Daardoor blijven de gevolgen voor KLM-piloten minimaal.

De meldingen zijn dus vooral afkomstig uit het Midden-Oosten. De landen die het meest opvallen zijn Cyprus, Lebanon, Israël, Irak en Iran. Deze meldingen zijn sinds 2018 toegenomen, met 150 meldingen tot en met 2022.

Beeld: KLM