Eerste sector-cao voor afhandelaars bagage en passagiers op luchthavens

Door Redactie Nationale Transportgids
3 min
De mensen die de afhandeling doen van bagage en passagiers op de Nederlandse luchthavens krijgen voor het eerst een sector-cao. Voorheen hanteerden de verschillende afhandelbedrijven hun eigen cao’s of arbeidsvoorwaardenregelingen. Door de nieuwe cao, die voor alle afhandelaren van toepassing is, is concurrentie op arbeidsvoorwaarden niet meer mogelijk en stijgen de lonen de aankomende drie jaar flink. Dit meldt FNV.

Het uurloon van de afhandelaars stijgt met 3 procent per jaar. Daarnaast komt het startsalaris op 14 euro per uur en de salarissen waar medewerkers naar kunnen doorgroeien, groeien mee. Voor sommige afhandelaars komt dat neer op wel 20 procent inkomensgroei in de komende drie jaar (van 1 juli 2022 tot en met 30 juni 2025). Ook verdwijnen de jeugdloonschalen en worden de onregelmatigheidstoeslagen aangepast.

Een bodem gelegd

Michel van de Stolpe, voorzitter Werkgeversvereniging Passagiers- en Bagageafhandeling Luchtvaart (WPBL): "Omdat de moordende prijsconcurrentie tussen afhandelingsbedrijven op Schiphol ten koste ging van de arbeidsvoorwaarden van onze medewerkers, moest er iets gebeuren. Samen met FNV Luchtvaart is het initiatief genomen om te komen tot een fatsoenlijke, algemeen verbindende cao. Met deze cao is er een bodem gelegd en kunnen we de race-naar-de-bodem achter ons laten. We zijn ervan overtuigd dat onze bedrijfstak hierdoor nog aantrekkelijker wordt voor bestaande en toekomstige medewerkers."

Zo’n 3.000 medewerkers

Onder de cao vallen zo’n 3.000 mensen die werken bij afhandelbedrijven Aviapartner, Axxicom Airport Caddy, dnata, Menzies Aviation, Swissport en Viggo. Hun collega’s bij KLM hebben een aparte cao.

Door: Nationale Transportgids