Inspectie legt Schiphol maatregelen op voor overschrijden van geluidspunt

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) 5 maatregelen op voor het overschrijden van een geluidspunt in 2021. Dat meldt de ILT. 

De overschrijding heeft plaatsgevonden bij handhavingspunt 20. Dat punt ligt in het verlengde van de Schiphol Oostbaan en de Buitenveldertbaan. De maatregelen zijn erop gericht om een nieuwe overschrijding bij het handhavingspunt te voorkomen en geluidsoverlast tegen te gaan. De overschrijding is ontstaan door onder meer het groot onderhoud aan de Polderbaan in 2021. Tevoren is door Schiphol ingeschat dat dit niet tot geluidsoverschrijdingen zou leiden, maar dat is wel gebeurd.

Baanpreferentieregels

Om het vliegen over gebieden met dichte woonbebouwing te beperken, zijn er in het NNHS (Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel) regels voor start- en landingsbanen: de zogenoemde baanpreferentieregels. Het NNHS is nog niet wettelijk vastgelegd, maar de afspraak is dat luchtvaartmaatschappijen al wel zoveel mogelijk vliegen volgens dit systeem. De ILT constateert dat in 2021 niet aan alle baanpreferentieregels van het NNHS werd voldaan.

Handhaven

De geluidsoverschrijding bij handhavingspunt 20 in combinatie met het niet vliegen volgens het NNHS maakt dat de ILT handhavend optreedt en de 5 maatregelen oplegt. Met als doel te voorkomen dat dit jaar opnieuw een geluidsoverschrijding optreedt bij het handhavingspunt.

De belangrijkste maatregel is erop gericht dat de luchthaven in 2022 wel aan de geluidsnormen voldoet. Daarbij mag de luchthaven tot eind september 86 procent van de totale geluidsruimte bji het handhavingspunt gebruiken. Voor 1 augustus moeten Schiphol en LVNL een beheersplan indienen bij de ILT ter preventie van nieuwe overschrijdingen. Vervolgens moeten beide partijen dit plan ook uitvoeren in de praktijk.

Vanaf september moet de luchthaven tweewekelijks rapporteren aan de ILT over het gebruik van de beschikbare geluidsruimte. En voor 1 oktober moet Schiphol aangeven hoe het onderhoud van banen in combinatie met het gebruik van de geluidsruimte onderdeel is gemaakt van het kwaliteitsmanagementsysteem van de luchthaven. 

Door: Nationale Transportgids