Groeiend aandeel privévliegtuigen in vliegverkeer in Europa

Door Milan Bos
3 min
Volgens een inventarisatie die het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft heeft gemaakt in opdracht van Greenpeace, is het aantal privévluchten in de EU met 64 procent toegenomen. Nederland heeft hier een groot aandeel in, het rapport vermeld dat hier 12.176 keer een privévliegtuig opsteeg in 2022. Dat is 87 procent meer ten opzichte van het jaar ervoor. Dit meldt Transport Online. 

De populairste vluchten waarvoor een privéjet wordt gebruikt zijn tussen Amsterdam-Londen, Rotterdam-Londen en Amsterdam-Parijs. Vanuit Nederland zijn Londen en Parijs ook goed bereikbaar per hogesnelheidstrein. Ook gaan dagelijks tientallen lijnvluchten. De populairste Europese route voor privévluchten was vorig jaar Parijs-Londen, gevolgd door Nice-Londen en Parijs-Genève. Londen-Amsterdam was goed voor een tiende plaats op de Europese ranglijst.

53.000 ton CO2

De organisatie Transport & Environment heeft eerder berekend dat een privévlucht per passagier tussen de vijf en veertien keer zo vervuilend is als een commerciële lijnvlucht en vijftig keer zo vervuilend als de trein. De CO2-uitstoot van alle privévluchten vanuit Nederland bedroeg in 2022 bijna 53.000 ton. Dat is meer dan twee keer zoveel als een jaar eerder en bijna acht keer zoveel als in coronajaar 2020. Toen werden 'slechts' 2484 privévluchten ondernomen vanuit ons land.

De cijfers die CE Delft heeft gebruikt komen van Cirium, een bedrijf dat is gespecialiseerd in luchtvaartdata. Ze gaan niet verder terug dan 2020, maar afgaande op eerdere rapportages van CE Delft zelf lijkt het erop dat het aantal vluchten in 2022 ook beduidend hoger lag dan in 2019, het jaar voor de pandemie. Omdat een andere methodiek is gebruikt, is een goede vergelijking echter niet mogelijk.

Greenpeace noemt de toename "schaamteloos".