EasyJet krijgt weer ongelijk in zaak over tarieven Schiphol
De Britse prijsvechter vond bepaalde prijsverhogingen voor activiteiten op de luchthaven oneerlijk. EasyJet stelde in de klacht onder meer dat Schiphol onvoldoende met luchtvaartmaatschappijen heeft overlegd over de nieuwe tarieven. Zo'n officiƫle consultatieprocedure is wel verplicht voordat een vliegveld zijn prijzen mag wijzigen. Volgens het CBb heeft Schiphol de gebruikers voldoende betrokken in de vaststelling van de tarieven. Dit oordeel komt overeen met de eerdere conclusie van de ACM.
EasyJet klaagde ook over discriminatie door Schiphol. Daaraan zou de luchthaven zich schuldig hebben gemaakt door extra beveiligingskosten in rekening te brengen, maar die voornamelijk te besteden aan vertrekhallen waar KLM of haar samenwerkingspartners actief zijn. Net als de ACM vond het CBb geen bewijs voor "onredelijke en discriminatoire" tarieven voor de prijsvechter. Over de klacht van easyJet over de capaciteit van de H/M-pier waar de prijsvechter vooral gebruik van maakt, deed het CBb geen uitspraak. Hier gaat het volgens het CBb over door easyJet gewenste investeringen en niet over tarieven en voorwaarden.
Door: ANP