Luchthaven Schiphol test zelfrijdende bagagetrekker
De proef start in een afgebakend gebied waarbij het bagageproces wordt gesimuleerd. In de tweede fase wordt de proef in een operationele omgeving voortgezet om bagage naar het vliegtuig te brengen. Het zelfrijdende voertuig wordt in het bagagegebied beladen, waarna het via een vaste route navigeert naar een vliegtuigopstelplaats. Tijdens alle proeven met de bagagetrekker zit er een veiligheidsoperator in het autonome voertuig, om indien nodig het voertuig stop te zetten. Het zelfrijdende voertuig is gemaakt door grond-afhandelingsmateriaal leverancier TLD, EasyMile levert de autonome software.
Op luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport worden dit voorjaar proeven ook gedaan met autonome bagagetrekkers. Daar testen de luchthavens deze techniek samen met Vanderlande.
Zelfrijdende emissievrije voertuigen
Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 de dagelijkse werkzaamheden op het platform bij de luchthavens aanzienlijk zijn veranderd. De luchthavenactiviteiten op de grond (bijvoorbeeld bagagevervoer, personenvervoer en het slepen van vliegtuigen) zullen niet alleen schoon, maar ook slim en autonoom zijn. Het doel is alle voertuigen aan airside uiteindelijk te vervangen door een onderling verbonden vloot van zelfrijdende emissievrije voertuigen, om zo de kwaliteit te waarborgen en verbeteren op de lange termijn.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: Royal Schiphol Group