Luchthaven Schiphol test zelfrijdende bagagetrekker

Door Redactie Nationale Transportgids
3 min
Op Schiphol is een proef gestart met een autonome bagagetrekker die bagage naar het vliegtuig op het platform gaat brengen. De proef heeft als doel te leren of deze techniek veilig en efficiƫnt is en hoe zelfrijdende voertuigen te integreren zijn met het andere verkeer op de luchthaven. De proef, die duurt tot het eind van de maand, wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM Ground Services en Smart Airport Systems. Dit meldt de Royal Schiphol Group.

De proef start in een afgebakend gebied waarbij het bagageproces wordt gesimuleerd. In de tweede fase wordt de proef in een operationele omgeving voortgezet om bagage naar het vliegtuig te brengen. Het zelfrijdende voertuig wordt in het bagagegebied beladen, waarna het via een vaste route navigeert naar een vliegtuigopstelplaats. Tijdens alle proeven met de bagagetrekker zit er een veiligheidsoperator in het autonome voertuig, om indien nodig het voertuig stop te zetten. Het zelfrijdende voertuig is gemaakt door grond-afhandelingsmateriaal leverancier TLD, EasyMile levert de autonome software.

Op luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport worden dit voorjaar proeven ook gedaan met autonome bagagetrekkers. Daar testen de luchthavens deze techniek samen met Vanderlande.

Zelfrijdende emissievrije voertuigen

Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 de dagelijkse werkzaamheden op het platform bij de luchthavens aanzienlijk zijn veranderd. De luchthavenactiviteiten op de grond (bijvoorbeeld bagagevervoer, personenvervoer en het slepen van vliegtuigen) zullen niet alleen schoon, maar ook slim en autonoom zijn. Het doel is alle voertuigen aan airside uiteindelijk te vervangen door een onderling verbonden vloot van zelfrijdende emissievrije voertuigen, om zo de kwaliteit te waarborgen en verbeteren op de lange termijn.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Royal Schiphol Group