Datalek bij KLM: gegevens klanten ingezien

Door Nationale Transportgids / Richard Heeres
1 min
Air France en KLM hebben vastgesteld dat ongebruikelijke activiteit heeft plaatsgevonden op een extern platform dat wordt gebruikt voor hun klantenservice. Daarbij is onrechtmatig toegang verkregen tot klantgegevens. Dat meldt KLM.

IT-beveiligingsteams hebben samen met de betrokken externe partij direct actie ondernomen om ongeautoriseerde toegang te stoppen. Ook zijn maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Interne systemen van Air France en KLM zijn niet geraakt. Er zijn geen gevoelige gegevens ontvreemd, zoals wachtwoorden, reisgegevens, Flying Blue-miles en paspoort- of creditcardgegevens.

Extra alert

KLM heeft melding van het incident gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Air France heeft dit in Frankrijk gedaan bij de CNIL. Klanten van wie mogelijk gegevens zijn ingezien, worden geïnformeerd en geadviseerd om extra alert te zijn op verdachte e-mails of telefoontjes.