Turbulentie tijdens vluchten: hoe (on)veilig is het echt voor passagiers?
Gemiddeld komt een vliegtuig dagelijks in hevige turbulentie terecht. Hoewel dit soms tot gewonden leidt, is het zeer zeldzaam dat turbulentie fataal is. Zo overleed vorig jaar een passagier door turbulentie op een vlucht van Singapore Airlines, maar volgens Melkert was dit incident uitzonderlijk. De man was niet in zijn stoel bevestigd en liep ernstige verwondingen op. Daarna kreeg hij een hartaanval.
Geen extra risico op neerstorten
Het gevaar ontstaat vooral voor passagiers die hun gordel tussentijds hebben losgemaakt. Melkert waarschuwt: "Die kunnen kneuzingen of botbreuken oplopen." Stewards en stewardessen zijn extra kwetsbaar, omdat zij zich vaak door het vliegtuig moeten bewegen. Een extra risico op neerstorten is er echter niet. Vliegtuigen zijn gemaakt om door en met turbulentie te vliegen.
Turbulentie vermijden
Piloten hebben wel enkele middelen om turbulentie te vermijden, zoals communicatie met andere piloten en luchtverkeersleiders om hoogtes aan te passen. Verder worden er nieuwe technologieën ontwikkeld, zoals LiDAR-systemen, die turbulentie beter in de toekomst kunnen voorspellen. Dat het vliegtuig van de VS naar Amsterdam er toch in terecht kwam, heeft er vermoedelijk mee te maken dat de piloot deze ‘heldere luchtturbulentie’ niet op de radar kon zien.