Turbulentie tijdens vluchten: hoe (on)veilig is het echt voor passagiers?

Door Nationale Transportgids / Johanne Levinsky
3 min
Deze week zorgde heftige turbulentie op een vlucht van Delta Airlines voor tientallen gewonden en zelfs ziekenhuisopnames. De vlucht van Salt Lake City naar Amsterdam werd gedwongen om te landen in Minneapolis. Dit incident benadrukt de risico's van turbulentie, maar luchtvaartexpert Joris Melkert wijst erop dat dit niet per se gevaarlijk is voor het vliegtuig zelf. Vliegtuigen zijn er namelijk op gemaakt om met turbulentie om te gaan. Dit meldt EenVandaag.

Gemiddeld komt een vliegtuig dagelijks in hevige turbulentie terecht. Hoewel dit soms tot gewonden leidt, is het zeer zeldzaam dat turbulentie fataal is. Zo overleed vorig jaar een passagier door turbulentie op een vlucht van Singapore Airlines, maar volgens Melkert was dit incident uitzonderlijk. De man was niet in zijn stoel bevestigd en liep ernstige verwondingen op. Daarna kreeg hij een hartaanval.

Geen extra risico op neerstorten

Het gevaar ontstaat vooral voor passagiers die hun gordel tussentijds hebben losgemaakt. Melkert waarschuwt: "Die kunnen kneuzingen of botbreuken oplopen." Stewards en stewardessen zijn extra kwetsbaar, omdat zij zich vaak door het vliegtuig moeten bewegen. Een extra risico op neerstorten is er echter niet. Vliegtuigen zijn gemaakt om door en met turbulentie te vliegen.

Turbulentie vermijden

Piloten hebben wel enkele middelen om turbulentie te vermijden, zoals communicatie met andere piloten en luchtverkeersleiders om hoogtes aan te passen. Verder worden er nieuwe technologieën ontwikkeld, zoals LiDAR-systemen, die turbulentie beter in de toekomst kunnen voorspellen. Dat het vliegtuig van de VS naar Amsterdam er toch in terecht kwam, heeft er vermoedelijk mee te maken dat de piloot deze ‘heldere luchtturbulentie’ niet op de radar kon zien.