Piloten KLM voelen zich niet langer veilig in oudere vliegtuigen
Nederlanders vliegen net zoveel kilometers als dat we autorijden. De prijs van vliegtickets is de laatste jaren wel flink gestegen. KLM, de bekendste vliegtuigmaatschappij van Nederland, heeft toestellen die gemiddeld 12 jaar oud zijn. Er zijn wel een aantal nieuwe Airbussen beschikbaar, maar ook nog veel oude Boeings. KLM vliegt met twee Boeings die respectievelijk 22 en 35 jaar oud zijn. Over deze vrachtvliegtuigen maken piloten zich zorgen, schrijft Follow the Money.
Onderhoud
Oudere toestellen moeten ook vaker onderhouden worden. De Boeings 747 PH-CKB en de PH-MPS worden, volgens piloten van KLM, bij een goedkoop Indonesisch bedrijf onderhouden. Zo’n extern bedrijf moet wel aan de eisen van de Europese luchtvaartautoriteit EASA voldoen. Alleen dat gaat bij het Indonesisch onderhoudsbedrijf niet altijd even goed.
KLM ging niet naar een ander onderhoudsbedrijf op zoek. De vliegtuigmaatschappij bracht de oudere modellen tijdelijk onder in San Marino. Deze dwergstaat is geen lid van de Europese Unie en valt dus ook niet onder de regelgeving van de EASA.
San Marino
Luchtvaartminister Barry Madlener liet weten dat de KLM-vliegtuigen onder de eindverantwoordelijkheid vallen van San Marino. In de regels van EASA staat dat de vliegtuigen nog steeds aan de Europese eisen moeten voldoen.
De vliegtuigen keren weer terug naar Nederland als de werkzaamheden in San Marino zijn afgerond. Piloten voelen zich door deze besluiten van de KLM onveilig. Tegen Follow the Money zeggen ze dat de technische staat van deze vliegtuigen belabberd is. Een piloot laat weten dat het noodzakelijk onderhoud steeds wordt uitgesteld.
De piloten schreven ook een brief aan het ministerie en aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daarin waarschuwden ze over deze San Marino-methode en over de zorgen die de piloten hebben over hun eigen veiligheid.
Reparatie
Een van de oudste twee vliegtuigen is nu weer terug op Nederlandse bodem. Nadat de onderhoudsbeurt bij het Indonesische onderhoudsbedrijf, waren er meteen problemen met het vliegtuig. Het vliegtuig landde in Dubai en moest vanwege een reparatie daar dagen aan de grond staan.
Financiële problemen
Piloten geven aan dat de problemen komen vanwege de financiële problemen bij KLM. Een van de piloten laat aan Follow the Money weten dat bij KLM de veiligheid niet meer op de eerste plek staat.
KLM ontkent dit. Als een vliegtuig niet meteen een onderhoudsbeurt kan krijgen, blijft deze aan de grond totdat het onderhoud is gedaan, aldus de luchtvaartmaatschappij.