Eindhoven Airport test ruimbagage zonder labels

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Het toepassen van kunstmatige intelligentie bij het inchecken van ruimbagage is betrouwbaar en werkbaar. Daarmee kan het labelen van ruimbagage op termijn tot het verleden gaan behoren. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de test ‘Bag recognition’ die BagsID en Vanderlande van augustus tot en met december 2020 op Eindhoven Airport uitvoerden. Om de technologie nog diepgaander en uitgebreider te testen, verlengt Eindhoven Airport de pilot tot 2023. Dit meldt Eindhoven Airport.

Volgens BagsID is Eindhoven Airport de eerste luchthaven ter wereld waar deze technologie wordt getest. De verwachting is dat het gebruik van deze nieuwe technologie accurater, milieuvriendelijker en goedkoper is dan het inchecken van ruimbagage via het scannen van bagagelabels. Daarnaast heeft het als voordeel dat passagiers bericht krijgen over de status en locatie van hun bagage. Het is accurater omdat bij de nieuwe manier van inchecken geen bagagelabels nodig zijn. Nu bevestigen passagiers bagagelabels soms verkeerd of raken deze los van de koffer. Het is milieuvriendelijker omdat geen bagagelabels en labelprinters nodig zijn.

Ter illustratie: in 2019 werden op Eindhoven Airport 1,2 miljoen labels geprint. Daarnaast zijn deze camera’s goedkoper en is de installatie van dergelijke camera’s eenvoudiger dan de 360 graden barcode scanners. Ook is het inchecken van ruimbagage zonder het scannen van bagagelabels gebruiksvriendelijker. De passagier hoeft alleen maar een foto te maken van zijn koffer en deze te uploaden. Ook weet hij via track en trace altijd de status en locatie van de bagage.

Bruikbare technologie

Ivar van der Smaal, Innovatiemanager van Eindhoven Airport: “De eerste fase van de proef is succesvol afgerond. De cameraopstellingen in het bagagesysteem van Eindhoven Airport hebben aangetoond dat de technologie zeer bruikbaar kan zijn en veel voordelen kan bieden.” Toch verdwijnen de bagagelabels met streepjescodes voorlopig nog niet benadrukt Van der Smaal. De informatie op de bagagelabels bevat een verplichte 10-cijferige code, welke is voorgeschreven in de richtlijnen (RP 740) van de International Air Transport Association. Daarnaast beschikt de aankomst-luchthaven vaak nog niet over deze slimme camera’s.

In de volgende proefperiode wordt het beeldherkenning algoritme gekoppeld aan het bagagesysteem. Vervolgens wordt een test gedaan waarbij passagiers van een geselecteerde vlucht hun ruimbagage inchecken zonder bagagelabel maar enkel door een foto van hun koffer te laten maken. De passagiers krijgen vervolgens op hun mobiel bericht over de status en locatie van hun koffer tot op de eindbestemming.

Door: Nationale Transport