Drie stappen vooruit, twee stappen achteruit

Door van Duuren Districenters B.V.
8 min

Je hebt wel eens van die periodes dat er heel veel dingen bij elkaar komen. Als ik terugkijk naar het afgelopen jaar, dan was het af en toe echt wel even Windkracht 11 of 12 bij Van Duuren. Net als alle ondernemers in de logistiek hadden we natuurlijk te maken met de enorme druk op de markt, de chauffeurstekorten en de uitdaging om de gevolgen van de Brexit in goede banen te leiden. In onze eigen organisatie hadden we in diezelfde periode te maken met een enorme groei van activiteiten als gevolg van de samenwerking met onze nieuwe partner CargoLine én een grote verhuizing. Kortom: Never a Dull Moment! En zoals vaak, als de druk extra groot is geweest, gaat terugkijken op de afgelopen periode gepaard met een soort dubbel gevoel. Was het zwaar? Ja, het was bij vlagen zwaar. Bloed, Zweet en Tranen. Was het mooi? Ja, het was ook mooi, want we hebben met ons Team Van Duuren weer een geweldige klus geklaard en zijn als organisatie weer een aantal serieuze stappen verder. Ik ben trots op onze ‘familie’ en dat is natuurlijk een mooi gevoel.

Dat betekent overigens niet dat alles gladjes verliep de afgelopen maanden. Als je alle succesverhalen leest op LinkedIn en andere social media, dan lijkt het soms alsof ondernemen één groot feest is, maar de werkelijkheid is vaak weerbarstiger. Natuurlijk, ook wij delen graag onze ‘feestjes’ op LinkedIn, en dat is mooi en goed om te doen. Maar waarom niet ook af en toe de wat rauwere werkelijkheid belichten? Want 2021 was geen aaneenschakeling van grote stappen vooruit, maar eerder een rollercoaster van drie stappen vooruit, twee stappen achteruit … We kwamen er tijdens de verhuizing achter dat dingen anders liepen dan we verwachtten. Zo wilden we al onze 60 nieuwe laaddeuren voorzien van een handige klep die het laden aanmerkelijk makkelijker maakt voor onze chauffeurs. Maar wat doe je als die kleppen niet op tijd geleverd worden? (gebrek aan chauffeurs en containers, weet u nog?) En zo kwamen we er al werkende achter dat we nog een extra Cargoscanner nodig hadden om alle zendingen tijdig te kunnen verwerken. Zo’n scanner installeer je niet met een druk op de knop, dat moet allemaal gesynchroniseerd worden en opgenomen in het netwerk. Ook verplaatsten we een scanner naar de andere kant van het warehouse omdat de ervaring leerde dat dat aanmerkelijk efficiënter was.

Kortom: transities gaan altijd gepaard met ups & downs. Soms krijg je te maken met overmacht en soms moet je toegeven dat je dingen verkeerd had ingeschat. Ondernemen betekent op zo’n moment: Incasseer de teleurstelling, bedenk een goede oplossing, rol de mouwen op, en door …

Maar: Nu zijn we weer helemaal operationeel vanuit ons nieuwe ruimere kantoor en ons nieuwe veel grotere warehouse. En dat voelt goed hoor. Doordat we meer ruimte hebben straalt de nieuwe locatie meer rust uit en kunnen mijn collega’s beter en prettiger werken. Dat komt de processen ten goede, er worden minder fouten gemaakt en er kan meer aandacht worden besteed aan de klant.  Ruimte in je werkomgeving creëert ook ruimte in je hoofd en we merken nu al dat de output hoger is dan in de oude situatie. Het werkplezier wordt over all groter en dat is mooi en belangrijk. Op naar de nieuwe stappen voorwaarts van 2022.

Al met al kijk ik heel tevreden terug op de stappen die we in 2021 met Van Duuren hebben gezet. Maar – als je het niet verder vertelt – wil ik best verklappen dat 2022 van mij best een tikkeltje minder hectisch mag verlopen dan het afgelopen jaar.