Logo_vectron-mrce

Locomotive Workshop Rotterdam (LWR), een joint venture van Siemens Mobility en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), heeft een overeenkomst getekend met het Havenbedrijf Rotterdam voor de uitgifte en ontwikkeling van een terrein op de Tweede Maasvlakte. Op het terrein wordt een werkplaats gerealiseerd die spoorwegondernemingen in staat stelt om het noodzakelijke onderhoud aan hun locomotieven te laten uitvoeren. Per 1 september 2018 zal LWR in erfpacht beschikken over de grond en kan de bouw van de werkplaats starten. De werkplaats op de Tweede Maasvlakte wordt onderdeel van een Europees netwerk van onderhoudswerkplaatsen.

De Rotterdamse haven, met name de Tweede Maasvlakte, is een ideale locatie voor onderhoud aan locomotieven die daar vanuit heel Europa arriveren. Het maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven voor onderhoud overbodig, wat tijd en geld bespaart. Als grootste zeehaven van Europa is Rotterdam de logistieke toegangspoort tot het Europese spoorwegennet. De haven is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse intermodale spoorwegtransporten. Op deze locatie kunnen vervoer en onderhoudsbeurten optimaal op elkaar worden afgestemd.

De gezamenlijke wens van Havenbedrijf Rotterdam en LWR om de CO2 footprint te minimaliseren, zal worden gerealiseerd middels zonnepanelen op het dak, die in 50% van de energiebehoefte zullen voorzien.

Bereikbaarheid
Om de positie als grootste logistiek en industrieel knooppunt van Europa te versterken, werkt de Rotterdamse haven continu aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Hierbij wordt gezocht naar duurzame oplossingen om Europa optimaal te ontsluiten over de weg, per spoor, via pijpleidingen, kust- en binnenvaart.

Lees verder