Vrijbloed en Dura Vermeer gaan rijden met 100% elektrische truck
12 mei 2021 om 10:11
< 1 min lezen

Vrijbloed en Dura Vermeer gaan rijden met 100% elektrische truck

Vrijbloed Transport uit Haarlem heeft onlangs een Volvo FE Electric in gebruik genomen. Het is de eerste 100 procent elektrische truck met knijperinstallatie die af fabriek werd geleverd. Het voertuig met autolaadkraan en tweezijdige kipper wordt voor Dura Vermeer ingezet bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten in en rondom Amsterdam. Het is de eerste zware elektrische truck die binnen de GWW-sector wordt ingezet. Dit meldt Volvo Trucks.

“De meeste elektrische vrachtauto’s die nu rijden, zijn omgebouwde varianten. Volvo Trucks is de eerste fabrikant die elektrische vrachtwagens volledig direct vanaf de fabrieksband produceert. Dit is een stuk duurzamer omdat er niet eerst dieselcomponenten geproduceerd hoeven worden, om vervolgens verwijderd te worden”, licht Sander Haagedoorn, bedrijfsleider wegen Dura Vermeer Infra Regio Noord West toe.

Lichtere laadkraan voor hogere actieradius

De Volvo FE Electric 6×2 beschikt over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en laadbak. Dit is nodig om de wegenbouwsector te verduurzamen, aangezien de lading (vaak zand en stenen) behoorlijk zwaar is. Om de vrachtwagen in beweging te krijgen, wordt er gebruik gemaakt van twee elektromotoren met een vermogen van 400kW en 850 Nm koppel. De lithium-ion accupakketten hebben een capaciteit van 264kWh. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat de truck uitermate geschikt maakt voor veel stop-and-go verkeer.

“De beperkte accucapaciteit en actieradius zijn op dit moment voor veel (bouw)bedrijven nog belangrijke knelpunten in de overstap naar elektrische vrachtwagens. Om langer en meer te kunnen werken met dezelfde accucapaciteit hebben we in samenwerking met Dura Vermeer, LVS Trucks, Volvo Trucks Nederland, HIAB en Vossebelt een speciaal voertuig met minder zware opbouw ontwikkeld.

Verbruik optimaliseren

Bovendien verbruikt deze lichtere laadkraan bij stilstand geen energie, in tegenstelling tot een conventionele variant. Een open verbinding tussen de software van de laadkraan en de truck zorgt er verder voor dat de laadkraan een signaal afgeeft wanneer de accu bijna leeg is. Hierdoor wordt stilstand voorkomen en kan het verbruik verder geoptimaliseerd worden”, legt Mathijs Vrijbloed, Duurzaamheidscoördinator, Innovatie en Communicatie bij Vrijbloed Transport B.V. uit.

Door: Nationale Transportgids

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    N201 komend weekend deels afgesloten

    19 september 2025 om 12:15
    • Wegtransport

    Xiaomi past fout aan in honderdduizend stekkerauto’s na dodelijke crash

    19 september 2025 om 11:51

Aankomende evenementen

01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland
07 Oct
ERTMS Congres 2025
  • Utrecht
02 Nov
Maritime Awards Gala
  • Zuid-Holland