Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart
Ondanks jarenlang beleid om meer vracht van de weg naar het spoor en de binnenvaart te verplaatsen, blijft de vrachtwagen het meest gebruikte vervoermiddel voor goederen. Bedrijven geven de voorkeur aan wegtransport, dat flexibel en snel inzetbaar is, terwijl spoor en binnenvaart terrein verliezen. Dit meldt Trouw.
Uit cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam en ING blijkt dat het marktaandeel van vrachtwagens bij containervervoer vanuit de haven in tien jaar tijd is gestegen van 53 naar 61 procent. In dezelfde periode daalde het aandeel van de binnenvaart van 36 naar 30 procent en het spoor van 11 naar 9 procent.
Flexibiliteit van vrachtwagens doorslaggevend
Volgens brancheorganisaties heeft de groei van e-commerce en fijnmazige distributie ervoor gezorgd dat bedrijven vaker voor wegtransport kiezen. Vrachtwagens kunnen dichter bij de eindklant komen en sneller inspelen op veranderingen in de markt. Daarbij heeft de sector minder last van knelpunten die spoor en binnenvaart wel treffen, zoals lage waterstanden in rivieren en de nog onvolledige aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornetwerk.
Structurele veranderingen in goederenstromen
Daarnaast speelt de energietransitie een rol: de afname van kolentransport en de verschuiving van industriële productie naar het buitenland hebben vooral spoor en binnenvaart geraakt. Vrachtwagens vervoeren juist steeds meer consumentengoederen, een markt die de afgelopen jaren sterk is gegroeid.
Toekomstige rol van spoor en binnenvaart
Toch wordt verwacht dat spoor en binnenvaart in de toekomst weer belangrijker worden. Voor lange afstanden zijn deze modaliteiten vaak goedkoper en duurzamer, en door het structurele tekort aan vrachtwagenchauffeurs ontstaat ruimte voor alternatieven. Het Havenbedrijf Rotterdam investeert inmiddels in een nieuw spooremplacement op de Maasvlakte, waarmee meer containers per trein vervoerd kunnen worden.
Hoewel de meeste nieuwe vrachtwagens nog altijd op diesel rijden, zijn ze de laatste jaren schoner geworden. Toch blijft de ecologische voetafdruk van spoor en binnenvaart gunstiger wanneer grote hoeveelheden lading tegelijk worden verplaatst. Daarmee blijven deze vervoersvormen, ondanks de huidige dominantie van vrachtwagens, een belangrijk onderdeel van de logistieke toekomst.