Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verkeersclubs: Kamervoorstellen fatbikes lossen problemen niet op

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Verkeersclubs: Kamervoorstellen fatbikes lossen problemen niet op
Een minimumleeftijd en een helmplicht voor bestuurders van fatbikes zijn weliswaar goede maatregelen om de problemen rond de elektrische fietsen met dikke banden aan te pakken, maar "daarmee ben je er niet". Dat laat Veilig Verkeer Nederland (VVN) weten nu zich in de Tweede Kamer een meerderheid heeft afgetekend voor de maatregelen. Volgens een woordvoerster van de verkeersorganisatie moet de hele keten worden aangepakt om fatbikes veilig te laten rijden.

"We zijn zeker niet tegen bijvoorbeeld een helmplicht, maar je brengt daarmee niet het aantal ongelukken naar beneden", zegt de woordvoerster. Daarvoor is volgens VVN meer nodig. Zo moeten er veilige fatbikes worden geproduceerd door fabrikanten en verkocht door winkels en moeten ouders bijvoorbeeld goede voorlichting krijgen over hoe je zo'n fiets veilig gebruikt, aldus de woordvoerster. "Als je nu zoekt op internet, worden illegale fatbikes aangeprezen. Ook worden er nog steeds illegale fatbikes ingevoerd uit China die niet veilig zijn en waarbij je de snelheidsbegrenzing er gemakkelijk af kunt halen met een code. Dat zou niet moeten kunnen."

Fietsersbond

Ook de Fietsersbond pleit voor onder meer strengere kwaliteitscontroles bij de import van fatbikes, omdat veel fatbikes "al niet aan de wettelijke normen voldoen op het moment dat ze gekocht worden". De bond is geen voorstander van een helmplicht, laat een woordvoerster weten, behalve als die alleen voor de bestuurders van fatbikes geldt en niet voor andere elektrische fietsen.

Aparte categorie

"Wij zijn dus vooral voor het maken van een aparte categorie voor de fatbike. Als je een helmplicht invoert die voor alle e-bikes geldt, gaan mensen minder fietsen en dat is het laatste wat we willen." De Fietsersbond zegt fatbikes niet als fietsen te beschouwen maar als brommers of scooters, omdat ze vaak worden opgevoerd.

Juridisch onderscheid

Op dit moment valt de fatbike volgens de wet nog onder de 'gewone' elektrische fiets. De Tweede Kamerleden die de aangenomen motie over de helmplicht en minimumleeftijd hebben ingediend, denken dat het mogelijk is om een juridisch onderscheid tussen beide vervoermiddelen te gaan maken. Minister Barry Madlener (Infrastructuur) toonde zich daarover minder optimistisch.

10 september '24 (15:45)

OM wil klimaatactivisten vervolgen voor blokkeren A10

Het Openbaar Ministerie wil dertien klimaatactivisten strafrechtelijk vervolgen voor het blokkeren van de A10, de ringweg van Amsterdam. Volgens het parket in Amsterdam hebben ze gevaar op de weg veroorzaakt aan het begin van de blokkades, die het werk waren van actiegroep Extinction Rebellion.

10 september '24 (13:15)

Minister Madlener: aparte categorie voor fatbikes niet zinvol

Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie "in theorie mogelijk" is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Andere maatregelen, bijvoorbeeld een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat Madlener aan de Kamer.

10 september '24 ( 9:12)

Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes binnenkort afgesloten vanwege bouw rotonde

De Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes is van maandag 23 september tot vrijdag 4 oktober 2024 afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Ter hoogte van de af- en oprit aan de noordzijde van de A1 bouwt de Versluys Groep in opdracht van Provincie Utrecht een rotonde. Daarover bericht Provincie Utrecht.

10 september '24 ( 9:00)

Stadsvervoer komt voorzichtig weer op gang

Het stadsvervoer in Rotterdam komt voorzichtig weer op gang. Bij het Centraal Station zijn twintig minuten na afloop van de staking in het openbaar vervoer de eerste bussen en trams aangekomen. Op de borden staat dat veel ritten nog uitvallen.

10 september '24 ( 8:57)

Vrijwillige chauffeurs rijden nieuwe buurtbus tussen Losser en Glane

Het heeft vrijwilligers zeven jaar inspanning gekost, maar eindelijk is er een openbaarvervoerverbinding tussen de Twentse dorpen Losser en Glane. Maandag 2 september 2024 reed de nieuwe buurtbuslijn haar eerste rit. Circa veertig vrijwillige chauffeurs maken deze ov-verbinding mogelijk. Dat meldt Arriva.

10 september '24 ( 8:00)

Ebusco wil 36 miljoen euro ophalen bij aandeelhouders

De Brabantse fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij aandeelhouders. Het bedrijf uit Deurne heeft last van productieproblemen waardoor de verliezen dit jaar zo sterk zijn opgelopen dat analisten vrezen voor het voortbestaan van Ebusco. Het nieuwe kapitaal is nodig voor een koerswijziging die voor betere resultaten en betrouwbaardere levertijden moet zorgen.

10 september '24 ( 7:00)

Geen trams, metro's en stadsbussen in grote steden vanwege staking

Zoals verwacht rijden er dinsdagochtend geen trams, metro's en stadsbussen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam door de staking voor een structureel vroegpensioen. Streekbussen van bedrijven als Arriva, Connexxion en EBS rijden wel door de steden, en ook de ponten van het GVB in Amsterdam varen. Woensdag staken medewerkers in het streekvervoer en bij NS.

10 september '24 ( 7:00)

Mede door lagere brandstofprijzen minder hoge inflatie

Het dagelijks leven is in augustus 3,6 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,7 procent in juli.

09 september '24 (20:45)

Duitse grenscontroles: transportbranche uit grote zorgen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich "grote zorgen" over de aankondiging dat Duitsland vanaf maandag 16 september paspoortcontroles wil invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief Nederland. "Tijdens de coronaperiode en het EK voetbal in Duitsland hebben we kunnen zien welke verregaande problemen grenscontroles kunnen veroorzaken. Chauffeurs moesten soms onmenselijk lang wachten. Daarnaast kost elk uur wachttijd honderd euro per chauffeur", reageert de brancheorganisatie.

09 september '24 (15:45)

In paar dagen 3,4 miljoen aan subsidie verleend voor stekkerauto

Particulieren hebben in vijf dagen tijd zo'n 3,4 miljoen euro aan subsidie voor een tweedehands elektrische auto gekregen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stelde hiervoor afgelopen woensdag 23,1 miljoen euro extra beschikbaar, nadat het oorspronkelijke budget voor dit jaar op was.