Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Chauffeur stekkerauto krijgt vaker te maken met blokkeertarief

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Chauffeur stekkerauto krijgt vaker te maken met blokkeertarief
Rijders van een elektrische auto moeten bij meer publieke laadpalen opletten of ze wel op tijd stoppen met laden. Bij veel laadpunten van de grote exploitant Allego geldt vanaf zondag een zogeheten blokkeertarief, oftewel een extra heffing als auto's langer dan vier uur aan de laadpaal staan. Het gaat om 3 euro extra per uur die 'laadpaalkleven' moet tegengaan bij duizenden laadpunten.

Die meerprijs moet ervoor zorgen dat mensen op tijd hun auto weghalen en de plek bij een laadpaal niet onnodig lang bezet houden. Andere bedrijven gingen Allego voor. Klanten van de laaddienst van Shell betalen bijvoorbeeld bij laadpalen van twee samenwerkingspartners, EVbox en Road, na vier uur laden 5 cent extra per minuut. Daarbij geldt een maximum van 12 euro.

Tijdsgebonden tarieven

Volgens de ANWB gelden bij bijna een op de drie publieke laadpalen "tijdsgebonden tarieven". Dat zijn vaak blokkeerkosten, maar het kan ook gaan om andere kosten die per minuut of uur bovenop de prijs per kilowattuur komen. De ANWB ziet het nut in van blokkeertarieven om de doorstroming van laadpunten aan te moedigen. Maar de belangenbehartiger is ook kritisch op sommige laadpaalaanbieders, die de extra kosten ook 's nachts in rekening brengen.

ANWB: laden op straat duurder

"Dat vinden wij niet redelijk. Mensen die hun elektrische auto op straat moeten laden zijn in veel gevallen al duurder uit dan mensen met een eigen laadpaal. Die worden dan ook nog bestraft op het moment dat hun accu midden in de nacht vol is. Ze zouden dan midden in de nacht uit bed moeten om te voorkomen dat ze zo'n blokkeertarief moeten betalen", zegt een woordvoerster.

Allego

Allego gaat mee in die redenering en rekent tussen 23.00 en 07.00 uur geen toeslag voor laadsessies die langer dan vier uur bezig zijn. De laadpalenaanbieder schaft ook de eerder ingevoerde "aansluitkosten" van 25 cent per uur af, meldt het bedrijf op zijn website. De blokkeertarieven gelden niet voor Allego-laadpalen uit openbare aanbestedingen in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland.

10 september '24 (15:45)

OM wil klimaatactivisten vervolgen voor blokkeren A10

Het Openbaar Ministerie wil dertien klimaatactivisten strafrechtelijk vervolgen voor het blokkeren van de A10, de ringweg van Amsterdam. Volgens het parket in Amsterdam hebben ze gevaar op de weg veroorzaakt aan het begin van de blokkades, die het werk waren van actiegroep Extinction Rebellion.

10 september '24 (13:15)

Minister Madlener: aparte categorie voor fatbikes niet zinvol

Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie "in theorie mogelijk" is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Andere maatregelen, bijvoorbeeld een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat Madlener aan de Kamer.

10 september '24 ( 9:12)

Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes binnenkort afgesloten vanwege bouw rotonde

De Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes is van maandag 23 september tot vrijdag 4 oktober 2024 afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Ter hoogte van de af- en oprit aan de noordzijde van de A1 bouwt de Versluys Groep in opdracht van Provincie Utrecht een rotonde. Daarover bericht Provincie Utrecht.

10 september '24 ( 9:00)

Stadsvervoer komt voorzichtig weer op gang

Het stadsvervoer in Rotterdam komt voorzichtig weer op gang. Bij het Centraal Station zijn twintig minuten na afloop van de staking in het openbaar vervoer de eerste bussen en trams aangekomen. Op de borden staat dat veel ritten nog uitvallen.

10 september '24 ( 8:57)

Vrijwillige chauffeurs rijden nieuwe buurtbus tussen Losser en Glane

Het heeft vrijwilligers zeven jaar inspanning gekost, maar eindelijk is er een openbaarvervoerverbinding tussen de Twentse dorpen Losser en Glane. Maandag 2 september 2024 reed de nieuwe buurtbuslijn haar eerste rit. Circa veertig vrijwillige chauffeurs maken deze ov-verbinding mogelijk. Dat meldt Arriva.

10 september '24 ( 8:00)

Ebusco wil 36 miljoen euro ophalen bij aandeelhouders

De Brabantse fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij aandeelhouders. Het bedrijf uit Deurne heeft last van productieproblemen waardoor de verliezen dit jaar zo sterk zijn opgelopen dat analisten vrezen voor het voortbestaan van Ebusco. Het nieuwe kapitaal is nodig voor een koerswijziging die voor betere resultaten en betrouwbaardere levertijden moet zorgen.

10 september '24 ( 7:00)

Geen trams, metro's en stadsbussen in grote steden vanwege staking

Zoals verwacht rijden er dinsdagochtend geen trams, metro's en stadsbussen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam door de staking voor een structureel vroegpensioen. Streekbussen van bedrijven als Arriva, Connexxion en EBS rijden wel door de steden, en ook de ponten van het GVB in Amsterdam varen. Woensdag staken medewerkers in het streekvervoer en bij NS.

10 september '24 ( 7:00)

Mede door lagere brandstofprijzen minder hoge inflatie

Het dagelijks leven is in augustus 3,6 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,7 procent in juli.

09 september '24 (20:45)

Duitse grenscontroles: transportbranche uit grote zorgen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich "grote zorgen" over de aankondiging dat Duitsland vanaf maandag 16 september paspoortcontroles wil invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief Nederland. "Tijdens de coronaperiode en het EK voetbal in Duitsland hebben we kunnen zien welke verregaande problemen grenscontroles kunnen veroorzaken. Chauffeurs moesten soms onmenselijk lang wachten. Daarnaast kost elk uur wachttijd honderd euro per chauffeur", reageert de brancheorganisatie.

09 september '24 (15:45)

In paar dagen 3,4 miljoen aan subsidie verleend voor stekkerauto

Particulieren hebben in vijf dagen tijd zo'n 3,4 miljoen euro aan subsidie voor een tweedehands elektrische auto gekregen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stelde hiervoor afgelopen woensdag 23,1 miljoen euro extra beschikbaar, nadat het oorspronkelijke budget voor dit jaar op was.