Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Negen jaar cel en tbs in hoger beroep voor doodrijden agent

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Negen jaar cel en tbs in hoger beroep voor doodrijden agent
De vrachtwagenchauffeur die op 7 juli 2021 een motoragent doodreed in Rotterdam is in hoger beroep veroordeeld tot negen jaar cel en tbs met dwangverpleging voor doodslag. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag dinsdag besloten. Na het uitzitten van zijn straf mag de man bovendien tien jaar lang geen motorvoertuig besturen.

Willem M. uit Melissant reed motoragent Arno de Korte van achteren aan bij een rood stoplicht op de Waalhavenweg, nadat de agent hem een volgteken had gegeven. De 47-jarige politieman werd honderden meters meegesleurd en overleed ter plaatse. De vrachtwagenchauffeur reed door na de aanrijding. Hij loste zijn lading bij de containerterminal in de haven en reed naar huis, waar hij werd gearresteerd.

Hof

De rechtbank in Rotterdam veroordeelde M. eerder tot twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. Dat was gelijk aan de eis waaraan het Openbaar Ministerie in hoger beroep vasthield. De advocaat van M. vroeg om een verlaging van de straf tot vijf jaar cel en behandeling zonder opname in een tbs-kliniek, omdat er geen sprake zou zijn geweest van opzet. Het hof ging daarin niet mee.

Spijt

Volgens het gerechtshof is bewezen dat M. de motoragent bewust heeft aangereden. "Hij had de aanrijding kunnen voorkomen door te remmen of op tijd uit te voegen", aldus de rechter. "Hij heeft zich op geen enkele wijze bekommerd om het slachtoffer." Volgens het hof was de vrachtwagenchauffeur verminderd toerekeningsvatbaar tijdens de aanrijding. Tijdens het hoger beroep heeft hij voor het eerst zijn fouten toegegeven en spijt betuigd.

24 januari '25 ( 9:15)

Tientallen viaducten vormen risico voor verkeer om mogelijk verzwakte constructie

Rond de honderd snelwegviaducten en -bruggen hebben mogelijk een verzwakte constructie, waardoor ze een risico vormen voor het verkeer. Dat komt naar voren uit onderzoek van Rijkswaterstaat, bevestigde een woordvoerder na berichtgeving vrijdag van De Telegraaf. Deze viaducten en bruggen hebben een zogeheten tand-nokconstructie, een bepaalde manier om betondelen met elkaar te verbinden. Door de inwerking van strooizout en een probleem met de stalen wapening in het beton zijn ze sneller verzwakt dan gepland.

24 januari '25 ( 8:38)

Hoeveiligonderweg.nl: mening geven over verkeersveiligheidsmaatregelen

Wat vinden Nederlanders de beste maatregelen om het verkeer veiliger te maken? Op een speciale website kan iedereen aangeven welke maatregelen zij zouden willen zien. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de kosten. Daarover bericht het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

24 januari '25 ( 8:25)

Koeien op A7 na brand in vrachtwagen

Donderdag 23 januari 2025 is op de A7 in Friesland brand uitgebroken in een veevrachtwagen. De bestuurder wist de vrachtwagen veilig op de vluchtstrook te parkeren. Brandweerkorpsen, die rond 20.00 uur gealarmeerd werden, hebben de brand geblust. Dat melt 112fryslan.nl.

23 januari '25 (15:00)

Verkoop dieselbusjes bijna verdubbeld door belastingwijziging

De verkoop van dieselbusjes in Nederland heeft vorig jaar een spectaculaire stijging van 87 procent doorgemaakt, met bijna 113.000 verkochte exemplaren. In de laatste maand van het jaar bereikte de verkoop van dieselbedrijfswagens een piek van bijna 33.000 stuks, meer dan zeven keer zoveel als in dezelfde periode het jaar ervoor. De verkoopspurt is te verklaren doordat bestelwagens die nog in 2024 op kenteken werden gezet nog in aanmerking kwamen voor ondernemersvrijstelling van de bpm.

23 januari '25 (10:27)

Cao-overleg motorvoertuigen en tweewielerbedrijven klapt: acties dreigen

De onderhandelingen tussen de vakbonden en BOVAG over een nieuwe cao voor motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven zijn stukgelopen. FNV Metaal-bestuurder Murat Sekercan noemt het loonbod van BOVAG "onacceptabel". Na vijf onderhandelingsrondes heeft de FNV de gesprekken officieel beëindigd. Dit meldt FNV.

22 januari '25 (15:00)

FNV eist actieplan Qbuzz na klachten buschauffeurs Zuid-Holland

Vakbond FNV heeft in een brandbrief aan Qbuzz geëist dat het vervoersbedrijf snel actie onderneemt om de werkdruk voor de buschauffeurs in Zuid-Holland te verlagen. In een enquête onder het personeel gaf een grote meerderheid aan lichamelijke klachten door stress en spanning te hebben sinds Qbuzz half december het vervoer in het noordelijke deel van de provincie heeft overgenomen van Arriva.

22 januari '25 (14:30)

Ook in Nederland vrijdag erg onstuimig door storm Éowyn

Ook Nederland ondervindt vrijdag gevolgen van de zware storm Éowyn die dan over het Verenigd Koninkrijk trekt. In het noordwestelijk kustgebied worden zware windstoten van 90 tot 100 kilometer per uur verwacht en vrijdagmiddag kan de wind tijdelijk stormkracht bereiken, meldt Weeronline in de recentste verwachting.

22 januari '25 ( 9:00)

Ruim 45.000 auto's van Citroën in Nederland teruggeroepen om probleem airbag

Het Franse automerk Citroën roept in Nederland 45.475 auto's terug naar de garage om een defect in de airbag, maakte een woordvoerder van moederconcern Stellantis bekend. Het gaat om een probleem met de airbags van de Japanse fabrikant Takata. In heel Europa worden 869.000 auto's teruggeroepen.

21 januari '25 (13:30)

Citroën roept 869.000 auto's terug om probleem airbags

Het Franse autoconcern Citroën roept in Europa 869.000 auto' s terug naar de garage om een defect in de airbag, waarvan 400.000 in Frankrijk. Het gaat om een probleem met de airbags van de Japanse fabrikant Takata.

21 januari '25 ( 8:55)

Amsterdamse Keizersgracht tussen Prinsenstraat en Leliegracht afgesloten voor zwaar verkeer

Sinds gisteren is in Amsterdam de Keizersgracht tussen de Prinsenstraat en de Leliegracht afgesloten voor voertuigen die zwaarder zijn dan 7,5 ton. Met deze maatregel wordt het gewicht op de kademuur van een deel van deze gracht beperkt. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.