Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ook Tesla-concurrent Rivian schrapt banen

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Ook Tesla-concurrent Rivian schrapt banen
Maker van elektrische auto's Rivian schrapt opnieuw honderden banen, terwijl de rivaal van onder meer Tesla worstelt met een stagnerende vraag en economische turbulentie. Daarmee snijdt er opnieuw een grote speler op de markt voor elektrische auto's in zijn personeelsbestand. Onlangs maakte Polestar ook al bekend afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken.

Bij Rivian gaat er een streep door een tiende van de banen. Hoeveel medewerkers het precies betreft, is niet direct duidelijk. Volgens cijfers van een jaar terug telde het Amerikaanse bedrijf nog 14.000 werknemers. Maar vorig jaar en in 2022 werden ook al flinke banenreducties aangekondigd om kosten te besparen. Rivian denkt dit jaar ongeveer 57.000 voertuigen te kunnen bouwen. Dat is min of meer in lijn met de productie in 2023, heeft het bedrijf laten weten. Deze voorspelling blijft echter ver achter bij de gemiddelde schatting van analisten. Zij hadden voor 2024 op meer dan 80.000 wagens gerekend.

Hoge inflatie en lage subsidies

De algehele markt voor elektrische auto's kampt met een zwakkere vraag door de hoge inflatie en lagere subsidies. "Wij geloven rotsvast in de volledige elektrificatie van de auto-industrie, maar erkennen op de korte termijn de uitdagende macro-economische omstandigheden", stelt Rivian-topman RJ Scaringe in een verklaring.

Verliezen

Financieel kreeg zijn bedrijf het plaatje afgelopen kwartaal ook niet rond. Rivian verloor meer dan 40.000 dollar op elk voertuig dat het in de laatste drie maanden van het jaar leverde, meer dan het verlies van iets meer dan 30.000 dollar per voertuig in het derde kwartaal. Daarmee heeft Rivian zijn verliezen overigens wel flink teruggebracht ten opzichte van een jaar geleden. Destijds kampte Rivian nog met problemen in zijn toeleveringsketen.

11 september '24 ( 9:15)

XR wil zaterdag ook overnachten in tunnelbak A12 in Den Haag

Extinction Rebellion (XR) wil op zaterdag 14 september een groter deel van de A12 in Den Haag blokkeren dan de klimaatactiegroep tot nu toe heeft gedaan. Het is de bedoeling dat tientallen activisten tenten en slaapspullen meenemen om te overnachten in de tunnelbak van de weg. Eerder blokkeerde XR met name het laatste deel van de A12, ter hoogte van het Haagse Malieveld.

10 september '24 (15:45)

OM wil klimaatactivisten vervolgen voor blokkeren A10

Het Openbaar Ministerie wil dertien klimaatactivisten strafrechtelijk vervolgen voor het blokkeren van de A10, de ringweg van Amsterdam. Volgens het parket in Amsterdam hebben ze gevaar op de weg veroorzaakt aan het begin van de blokkades, die het werk waren van actiegroep Extinction Rebellion.

10 september '24 (13:15)

Minister Madlener: aparte categorie voor fatbikes niet zinvol

Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie "in theorie mogelijk" is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Andere maatregelen, bijvoorbeeld een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat Madlener aan de Kamer.

10 september '24 ( 9:12)

Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes binnenkort afgesloten vanwege bouw rotonde

De Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes is van maandag 23 september tot vrijdag 4 oktober 2024 afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Ter hoogte van de af- en oprit aan de noordzijde van de A1 bouwt de Versluys Groep in opdracht van Provincie Utrecht een rotonde. Daarover bericht Provincie Utrecht.

10 september '24 ( 9:00)

Stadsvervoer komt voorzichtig weer op gang

Het stadsvervoer in Rotterdam komt voorzichtig weer op gang. Bij het Centraal Station zijn twintig minuten na afloop van de staking in het openbaar vervoer de eerste bussen en trams aangekomen. Op de borden staat dat veel ritten nog uitvallen.

10 september '24 ( 8:57)

Vrijwillige chauffeurs rijden nieuwe buurtbus tussen Losser en Glane

Het heeft vrijwilligers zeven jaar inspanning gekost, maar eindelijk is er een openbaarvervoerverbinding tussen de Twentse dorpen Losser en Glane. Maandag 2 september 2024 reed de nieuwe buurtbuslijn haar eerste rit. Circa veertig vrijwillige chauffeurs maken deze ov-verbinding mogelijk. Dat meldt Arriva.

10 september '24 ( 8:00)

Ebusco wil 36 miljoen euro ophalen bij aandeelhouders

De Brabantse fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij aandeelhouders. Het bedrijf uit Deurne heeft last van productieproblemen waardoor de verliezen dit jaar zo sterk zijn opgelopen dat analisten vrezen voor het voortbestaan van Ebusco. Het nieuwe kapitaal is nodig voor een koerswijziging die voor betere resultaten en betrouwbaardere levertijden moet zorgen.

10 september '24 ( 7:00)

Geen trams, metro's en stadsbussen in grote steden vanwege staking

Zoals verwacht rijden er dinsdagochtend geen trams, metro's en stadsbussen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam door de staking voor een structureel vroegpensioen. Streekbussen van bedrijven als Arriva, Connexxion en EBS rijden wel door de steden, en ook de ponten van het GVB in Amsterdam varen. Woensdag staken medewerkers in het streekvervoer en bij NS.

10 september '24 ( 7:00)

Mede door lagere brandstofprijzen minder hoge inflatie

Het dagelijks leven is in augustus 3,6 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,7 procent in juli.

09 september '24 (20:45)

Duitse grenscontroles: transportbranche uit grote zorgen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich "grote zorgen" over de aankondiging dat Duitsland vanaf maandag 16 september paspoortcontroles wil invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief Nederland. "Tijdens de coronaperiode en het EK voetbal in Duitsland hebben we kunnen zien welke verregaande problemen grenscontroles kunnen veroorzaken. Chauffeurs moesten soms onmenselijk lang wachten. Daarnaast kost elk uur wachttijd honderd euro per chauffeur", reageert de brancheorganisatie.