Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Benzine en diesel auto's nog aan kop, maar aandeel elektrische auto's stijgt

Door Johanne Levinsky
schedule 9 min
location_on [xx]km
Benzine en diesel auto's nog aan kop, maar aandeel elektrische auto's stijgt
In Nederland rijden momenteel 11.042.678 personenauto’s en lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kg) rond. Het gros daarvan rijdt nog op benzine (7.848.720) of diesel (1.978.314). Maar liefst 5.129.199 personenauto’s en 409.621 bedrijfswagens zijn meer dan 10 jaar oud. Dat meldt de RDW.

Destijds was elektrisch rijden nog een noviteit en viel de keuze doorgaans op voertuigen met een benzine- of dieselmotor. In de leeftijdsgroep ouder dan 10 jaar rijden nog 2976 elektrische personenauto’s rond en 403 elektrische bedrijfswagens. Dat valt in het niet bij de aantallen verbrandingsmotoren van ouder dan 10 jaar die nog in gebruik zijn. Bij 393.479 bedrijfswagens en 4.937.755 personenauto’s vullen benzine of diesel de tank.

Dieselmotor 

Het is een schril contrast met voertuigen jonger dan 5 jaar. Deze groep bestaat uit 2.579.234 personenauto’s en 409.621 lichte bedrijfswagens. In de laatste categorie is de dieselmotor nog altijd in trek met 362.613 stuks (88,5 procent). Waar de bedrijfswagen met dieselmotor nog de standaard is, daar zien we deze techniek bij personenauto’s steeds minder terug. Zo beschikt 9,7 procent van de personenauto’s ouder dan 10 jaar over een dieselkrachtbron. In de groep van 5-10 jaar is dit 15,4 procent, maar bij personenauto’s jonger dan 5 jaar duikt het aandeel diesel naar slechts 6,6 procent.

Elektrisch rijden 

In totaal rijden 343.677 elektrisch aangedreven personenauto’s en licht bedrijfswagens rond. Dit aantal lijkt nog bescheiden. Toch is elektrisch rijden met een opmars bezig. Van alle bedrijfsauto’s jonger dan 5 jaar zijn dit er 11.203. Dat is een vervijfvoudiging ten opzichte van oudere bedrijfswagens. Ook bij de jonge personenauto’s valt het stijgende elektrische aandeel op. 309.333 van de 2.579.234 personenauto’s in deze leeftijdsgroep moet na het rijden aan de stekker. Dit is een aandeel van 12,0 procent. Hoe anders is dat aandeel in de groep van 5-10 jaar (0,8 procent) en de personenauto’s ouder dan 10 jaar (nog geen 0,1 procent). De benzinemotor zorgt bij 86,6 procent van de personenauto’s ouder dan 10 jaar voor de voortstuwing. Bij de auto’s jonger dan 5 jaar is dat gedaald tot 64,4 procent.

Per provincie 

In Zuid-Holland rijden de meeste personenauto’s rond (1.839.775), gevolg door Noord Brabant (1.623.885) en Noord-Holland (1.437.205). Gezien de inwoneraantallen is het geen grote verrassing dat in Zeeland de minste personenauto’s (237.460) én lichte bedrijfswagens (27.672) in gebruik zijn. De meeste bedrijfswagens (177.235) zijn er in Noord-Brabant.

Opvallend zijn met name de verschillen in brandstof- en energiegebruik. Zo is 18,1 procent van alle personenauto’s in Friesland voorzien van een dieselmotor. In Drenthe is dit 15,5 procent en in Groningen 13,6 procent. Aan de onderkant van deze ranglijst vinden we Limburg (7,3 procent) en Zuid-Holland (8,0 procent) terug. In alle provincies rijden de meeste personenauto’s nog op benzine. Dit varieert van 81,9 procent in Zeeland tot 73,6 procent in Friesland. Flevoland springt er hier echt uit met slechts 64,8 procent. Hier staat dan weer een zeer hoog percentage aan elektrische personenauto’s tegenover. Maar liefst 11,5 procent is in Flevoland volledig elektrisch aangedreven. Nummer twee op de lijst is Utrecht met 5,9 procent. Van de personenauto’s jonger dan 5 jaar is in Flevoland zelfs 20,9 procent elektrisch aangedreven. Ter vergelijking: in Utrecht is dit 15,8 procent. Ook in Noord-Brabant is het aandeel van jonge elektrische auto’s met 13,0 procent aanzienlijk. Limburg blijft hier met 7,3 procent ruim achter. Jonge elektrische bedrijfswagens tref je voornamelijk in Noord-Holland en Utrecht. 6,1 procent en 5,4 procent van de lichte bedrijfswagens tot 5 jaar oud zijn daar elektrisch. Dat komt neer op respectievelijk 3.100 en 2.351 voertuigen.

Door: Nationale Transportgids 

10 juli '25 (14:07)

Vijf weken geen gemotoriseerd verkeer op Amstelveenseweg

De Amstelveenseweg onder het viaduct van de A10 gaat meer dan vijf weken dicht voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting duurt van vrijdagavond 11 juli 2025 (de start van de zomervakantie in Noord-Holland) tot woensdag 20 augustus (wanneer SAIL Amsterdam begint). Fietsers en voetgangers kunnen langs de werkzaamheden. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

10 juli '25 (13:24)

Dit zijn de zwarte zaterdagen van 2025 en hier wordt in Nederland extra verkeersdrukte verwacht

Met het begin van de zomervakantie in zicht waarschuwen Europese verkeersdiensten opnieuw voor de bekende ‘zwarte zaterdagen’. Op deze dagen is het extreem druk op de wegen, vooral richting populaire vakantiebestemmingen in Zuid-Europa. Ook in Nederland zijn de effecten van deze verkeersdrukte merkbaar, met vertragingen bij grensovergangen en op routes naar toeristische regio’s.

10 juli '25 (12:59)

Trucker die zes mensen en ongeboren baby doodreed moet 3 jaar de cel in

Een lagere straf dan het Openbaar Ministerie (OM) eiste. De vrachtwagenchauffeur die drie jaar geleden in Nieuw-Beijerland zes mensen doodreed en daarbij ook een ongeboren baby doodde, moet 3 jaar de cel in. Ook krijgt hij een rijverbod van 5 jaar opgelegd. Het OM zag hem liever 4,5 jaar achter de tralies en had ook een langer rijverbod geëist. Dit meldt NOS.

10 juli '25 (12:28)

In welke auto passen drie kinderzitjes?

Gezellig met je kroost de weg op kan een hele uitdaging zijn. De kofferbak vol met buggy, kinderwagen en luiertas, én de kinderen op de achterbank veilig vervoerd in een autostoeltje. Maar wat als je 3 kinderen hebt en ze allemaal in een autostoeltje of Maxi-Cosi wilt meenemen? Je staat dan voor de uitdaging in welke auto dit überhaupt past. 

10 juli '25 (11:13)

Vrouw rijdt met icepack op snelweg, maar flitspaal denkt dat het telefoon is

Een vrouw uit Den Bosch reed na het trekken van haar verstandskiezen over de A2 bij Boxtel. Zij had een icepack tegen haar wang aan, maar een flitspaal dacht daar anders over. Die dacht een mobiele telefoon te zien en plots lag daar een boete van 439 euro op de deurmat. Dit meldt NOS.

10 juli '25 (11:06)

Meer auto's, minder personeel: lange wachttijden bij garages voor APK's

Garagebedrijven kunnen de vraag naar APK’s en onderhoudsbeurten niet meer aan. Er zijn steeds meer auto-eigenaren maar niet genoeg garages. Hierdoor moeten automobilisten soms weken tot maanden wachten tot ze er terechtkunnen. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 juli '25 ( 8:57)

ANWB waarschuwt e-rijders voor hoge laadkosten in het buitenland

Wie deze zomer met de elektrische auto op vakantie gaat, moet alert zijn op hoge laadkosten bij langzame laders. Vooral bij laadpalen bij hotels, restaurants en vakantieparken kan de rekening flink oplopen, waarschuwt de ANWB.

10 juli '25 ( 7:48)

Vrachtwagen rijdt tegen viaduct: ravage op A28

Gisterochtend vond op de A28 tussen Eelde en Assen een ernstig ongeval plaats. Een vrachtauto reed ter hoogte van De Punt frontaal op een viaduct. Er was sprake van een enorme ravage. Dat meldt Hart van Nederland.

10 juli '25 ( 3:25)

Defensie test artillerieraketten vanaf Afsluitdijk

Defensie heeft de afgelopen twee dagen met raketartillerie geoefend vanaf de Afsluitdijk, laat het departement weten in een persbericht. De raketten werden afgevuurd vanaf de Breezanddijk, midden op de Afsluitdijk. De test was een succes: alle zestien 'validatieschoten' kwamen neer in het doelgebied en het systeem werkt veilig.

09 juli '25 (15:19)

BP verkoopt Nederlandse tankstations aan branchegenoot Catom

Het Britse olieconcern BP verkoopt al zijn tankstations in Nederland aan branchegenoot Catom. Het gaat om ongeveer 300 tankstations en vijftien laadstations voor elektrische auto's, maakte BP bekend. Catom is het bedrijf achter het brandstofmerk OK.