Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Benzine en diesel auto's nog aan kop, maar aandeel elektrische auto's stijgt

Door Johanne Levinsky
schedule 9 min
Benzine en diesel auto's nog aan kop, maar aandeel elektrische auto's stijgt
In Nederland rijden momenteel 11.042.678 personenauto’s en lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kg) rond. Het gros daarvan rijdt nog op benzine (7.848.720) of diesel (1.978.314). Maar liefst 5.129.199 personenauto’s en 409.621 bedrijfswagens zijn meer dan 10 jaar oud. Dat meldt de RDW.

Destijds was elektrisch rijden nog een noviteit en viel de keuze doorgaans op voertuigen met een benzine- of dieselmotor. In de leeftijdsgroep ouder dan 10 jaar rijden nog 2976 elektrische personenauto’s rond en 403 elektrische bedrijfswagens. Dat valt in het niet bij de aantallen verbrandingsmotoren van ouder dan 10 jaar die nog in gebruik zijn. Bij 393.479 bedrijfswagens en 4.937.755 personenauto’s vullen benzine of diesel de tank.

Dieselmotor 

Het is een schril contrast met voertuigen jonger dan 5 jaar. Deze groep bestaat uit 2.579.234 personenauto’s en 409.621 lichte bedrijfswagens. In de laatste categorie is de dieselmotor nog altijd in trek met 362.613 stuks (88,5 procent). Waar de bedrijfswagen met dieselmotor nog de standaard is, daar zien we deze techniek bij personenauto’s steeds minder terug. Zo beschikt 9,7 procent van de personenauto’s ouder dan 10 jaar over een dieselkrachtbron. In de groep van 5-10 jaar is dit 15,4 procent, maar bij personenauto’s jonger dan 5 jaar duikt het aandeel diesel naar slechts 6,6 procent.

Elektrisch rijden 

In totaal rijden 343.677 elektrisch aangedreven personenauto’s en licht bedrijfswagens rond. Dit aantal lijkt nog bescheiden. Toch is elektrisch rijden met een opmars bezig. Van alle bedrijfsauto’s jonger dan 5 jaar zijn dit er 11.203. Dat is een vervijfvoudiging ten opzichte van oudere bedrijfswagens. Ook bij de jonge personenauto’s valt het stijgende elektrische aandeel op. 309.333 van de 2.579.234 personenauto’s in deze leeftijdsgroep moet na het rijden aan de stekker. Dit is een aandeel van 12,0 procent. Hoe anders is dat aandeel in de groep van 5-10 jaar (0,8 procent) en de personenauto’s ouder dan 10 jaar (nog geen 0,1 procent). De benzinemotor zorgt bij 86,6 procent van de personenauto’s ouder dan 10 jaar voor de voortstuwing. Bij de auto’s jonger dan 5 jaar is dat gedaald tot 64,4 procent.

Per provincie 

In Zuid-Holland rijden de meeste personenauto’s rond (1.839.775), gevolg door Noord Brabant (1.623.885) en Noord-Holland (1.437.205). Gezien de inwoneraantallen is het geen grote verrassing dat in Zeeland de minste personenauto’s (237.460) én lichte bedrijfswagens (27.672) in gebruik zijn. De meeste bedrijfswagens (177.235) zijn er in Noord-Brabant.

Opvallend zijn met name de verschillen in brandstof- en energiegebruik. Zo is 18,1 procent van alle personenauto’s in Friesland voorzien van een dieselmotor. In Drenthe is dit 15,5 procent en in Groningen 13,6 procent. Aan de onderkant van deze ranglijst vinden we Limburg (7,3 procent) en Zuid-Holland (8,0 procent) terug. In alle provincies rijden de meeste personenauto’s nog op benzine. Dit varieert van 81,9 procent in Zeeland tot 73,6 procent in Friesland. Flevoland springt er hier echt uit met slechts 64,8 procent. Hier staat dan weer een zeer hoog percentage aan elektrische personenauto’s tegenover. Maar liefst 11,5 procent is in Flevoland volledig elektrisch aangedreven. Nummer twee op de lijst is Utrecht met 5,9 procent. Van de personenauto’s jonger dan 5 jaar is in Flevoland zelfs 20,9 procent elektrisch aangedreven. Ter vergelijking: in Utrecht is dit 15,8 procent. Ook in Noord-Brabant is het aandeel van jonge elektrische auto’s met 13,0 procent aanzienlijk. Limburg blijft hier met 7,3 procent ruim achter. Jonge elektrische bedrijfswagens tref je voornamelijk in Noord-Holland en Utrecht. 6,1 procent en 5,4 procent van de lichte bedrijfswagens tot 5 jaar oud zijn daar elektrisch. Dat komt neer op respectievelijk 3.100 en 2.351 voertuigen.

Door: Nationale Transportgids 

27 januari '23 (12:48)

Extra bussen van en naar Berregse Vastenavend

Zaterdag 28 januari 2023 is de start van het Berregse Vastenavend. Behalve op deze dag rijden op andere dagen (zaterdag 4 februari, zaterdag 11 februari, vrijdag 17 februari, zaterdag 18 februari, zondag 19 februari en maandag 20 februari) overdag, 's avonds en 's nachts extra bussen. Dat meldt Arriva.

27 januari '23 (12:10)

Klimaatactivist mag van rechter niet naar blokkade A12

De voorzieningenrechter kan vrijdag in een kort geding niet oordelen of het al dan niet terecht is dat het Openbaar Ministerie een klimaatactivist toegang tot de Utrechtsebaan heeft ontzegd. De betreffende klimaatactivist, Lucas Winnips, mag daarom zaterdag niet naar de demonstratie op de A12 van Extinction Rebellion.

27 januari '23 (11:01)

Extinction Rebellion praat vrijdag met OM over snelwegblokkade

Klimaatactiegroep Extinction Rebellion voert vrijdag overleg met het Openbaar Ministerie over de aangekondigde blokkade van de snelweg A12 in Den Haag. Dat zegt de advocaat van de groep, Willem Jebbink. Een OM-woordvoerder bevestigt het gesprek.

27 januari '23 ( 8:11)

Bijna alle medewerkers Lightyear verliezen hun baan

Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies. Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan ongeveer 620 van de 650 medewerkers. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld en die zal komende tijd gaan kijken of er bijvoorbeeld nog een doorstart in zit.

27 januari '23 ( 7:15)

Nog geen besluit Den Haag over maatregelen rond blokkade A12

Den Haag heeft nog geen besluit genomen over maatregelen om een aangekondigde blokkade van de snelweg A12 te voorkomen. De zogenoemde driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie, is niet bij elkaar gekomen. "Op dit moment hebben we er niets over te melden", laat een woordvoerster van burgemeester Jan van Zanen weten.

26 januari '23 (22:43)

Prijsplafond van 100 dollar per vat Russische diesel overwogen

De ambassadeurs van de 27 EU-landen spreken vrijdag in Brussel over een prijsplafond voor de import van Russische olieproducten als diesel en stookolie. De Europese Commissie stelt een maximumprijs voor van 100 dollar (92 euro) per vat premium Russische olieproducten zoals diesel en 45 dollar (41 euro) per vat voor 'mindere' producten zoals stookolie.

25 januari '23 (12:11)

Eerste deel werkzaamheden fietspad F200 tussen Haarlem en Amsterdam afgerond

De F200 is een nieuw fietspad tussen Haarlem en Amsterdam. Het werk aan het eerste deel van deze langgerekte fietsroute is in december afgerond. Deze werkzaamheden begonnen in Amsterdam en eindigden in Halfweg. Het andere deel (het fietspad tussen de Weerenbrug en restaurant De Zoete Inval) wordt op korte termijn aangepakt. Dit meldt de gemeente Haarlemmermeer.

25 januari '23 ( 8:32)

Laadpalenbedrijf Park 'n Charge krijgt 1,6 miljoen van Rabobank

Rabobank steekt 16,4 miljoen euro in de Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge. Park ‘n Charge wil zijn netwerk van 6000 laadpunten door heel Nederland met deze financiering in de komende twee jaar meer dan verdubbelen.

25 januari '23 ( 8:11)

Door chiptekort is Europese verkoop bedrijfswagens gedaald

In de Europese Unie zijn vorig jaar flink minder nieuwe bedrijfswagens, zoals bestelbusjes, verkocht. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA is dit vooral te wijten aan de leveringsproblemen omdat autofabrikanten kampten met tekorten aan onderdelen, waaronder computerchips.

24 januari '23 (18:52)

Moederbedrijf DAF haalt recordwinst door grote vraag naar nieuwe trucks

De Amerikaanse vrachtwagenbouwer PACCAR heeft afgelopen jaar een recordwinst behaald. Het moederbedrijf van DAF had zowel in de Verenigde Staten als in Europa veel vraag naar nieuwe trucks. In de VS kwam dat door een verouderd wagenpark dat aan vervanging door schonere vrachtwagens toe is. DAF had vooral wind mee door de aantrekkende economie na een aantal coronajaren.